UTRECHT - Voor klanten van zorgverzekraars was het dit jaar moeilijk om op basis van kwaliteit te kiezen voor een nieuwe zorgverzekering. Of een verzekeraar betere zorg levert dan een concurrent, is vaak niet duidelijk. Dat schrijft de Nederlandse Zorgautoriteit in oprichting in de eerste monitor van de zorgverzekeringsmarkt, die vrijdag is verschenen.

Met de invoering van het nieuwe zorgstelsel begin dit jaar stapten veel mensen over naar een andere verzekeraar of een ander pakket. Een kwart van de verzekerden koos voor een andere verzekeraar of een ander pakket van de eigen verzekeraar.

Zorgverzekeraars boden nog maar beperkte informatie over de kwaliteit van hun product. Inmiddels zijn voor een aantal aandoeningen wel kwaliteitsindicatoren ontwikkeld, maar dat is nog niet voldoende, vindt de Zorgautoriteit, die aankondigt erop toe te zien dat informatie over kwaliteit inzichtelijker wordt voor de consument.

Concurrentie

Toch vindt de Zorgautoriteit dat de verzekerde goed af is met het nieuwe zorgstelsel. Door de grote concurrentie ligt de gemiddelde premie 78 euro lager dan het ministerie van Volksgezondheid had geraamd. Het is niet zo dat de verzekeraars geld hebben zitten oppotten om de premies zo laag mogelijk te kunnen houden, staat in de monitor.

Ook is het goed gesteld met de toegankelijkheid van het nieuwe stelsel. Er vallen geen mensen uit de boot. Wel constateert de Zorgautoriteit dat door administratieve problemen veel mensen een tijdje een dubbele premie moesten betalen na hun overstap. De autoriteit meent dat de nieuwe verzekeraar moet zorgen dat de overstap goed verloopt.