ROTTERDAM - Containeroverslagbedrijf APM Terminals heeft met het Havenbedrijf Rotterdam een contract gesloten voor een containerterminal op de Tweede Maasvlakte. De terminal moet 167 hectare groot worden en kan uitgroeien tot een capaciteit van 4,5 miljoen standaardcontainers (TEU) per jaar. Dat heeft directeur Hans Smits van het Havenbedrijf donderdag bekendgemaakt.

De aanleg van Maasvlakte 2 moet in het voorjaar van 2008 beginnen. De eerste fase van de terminal van het Deense bedrijf moet in 2014 gereed zijn. APM Terminals is onderdeel van 's werelds grootste containerrederij Maersk en behandelt alleen containers die Maersk over de wereldzeeën vervoert.

De aan te leggen nieuwe terminal kijgt een verbinding met de huidige terminal van APM op de Eerste Maasvlakte. Ook komt er een directe aansluiting op het spoor van de Betuwelijn, de goederenspoorlijn naar het Duitse achterland.

Verheugd

Directeur Smits is verheugd over het contract, dat overigens wel onder voorwaarden is getekend. Mocht de aanleg van Maasvlakte 2 onverhoopt niet doorgaan, dan vervalt het contract. Smits gaat er vooralsnog van uit dat de eerste hoop grond in 2008 de Noordzee ingaat. Nog voor het zomerreces, dat volgende week ingaat, krijgt de Tweede Kamer de tekst van de zogenoemde Planologische Kernbeslissing (PKB), die nodig is voor de aanleg. De directeur van het Havenbedrijf verwacht dat voor het eind van het jaar de Kamer beslist.

Voor een tweede terminal van 138 hectare is een open inschrijvingsprocedure gaande. Daarvoor hebben veertien overslagbedrijven en rederijen zich ingeschreven. Eind juni verwacht het Havenbedrijf de eerste biedingen. Als die procedure is afgerond, naar verwachting medio volgend jaar, dan is al tweederde van de Tweede Maasvlakte uitgegeven.

Behalve APM is ook ECT actief in de containeroverslag in het Rotterdamse havencomplex. Smits sluit niet uit dat meer spelers in deze markt zich in Rotterdam zullen gaan vestigen.