AMSTERDAM - De supermarktonderneming Ahold heeft een goed eerste kwartaal achter de rug. De winst voor belastingen kwam uit op 316 miljoen euro. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het operationeel resultaat kwam uit op 455 miljoen euro, een stijging met bijna een derde. Dat maakte de onderneming woensdag bekend.

Het supermarktbedrijf maakte eerder al bekend dat de omzet in het eerste kwartaal met 8,4 procent steeg tot 14,1 miljard euro. De resultaten waren beter dan analisten hadden verwacht.

Vooral de 'arena Albert Heijn', waarin ook de resultaten van Gall & Gall en Etos meetellen, deed het goed. De netto-omzet steeg met 4,8 procent naar 2,1 miljard euro. Het operationeel resultaat steeg 13,3 procent tot 102 miljoen euro.

De supermarkten in de Verenigde Staten deden het aanzienlijk minder goed. De tak Stop & Shop/Giant-Landover zag het bedrijfsresultaat met circa 8 procent dalen tot 283 miljoen dollar (226 miljoen euro). De omzet daalde 0,8 procent tot ongeveer 5 miljard dollar.

Giant-Carlisle/Tops zag het bedrijfsresultaat met ongeveer 4 procent dalen tot 49 miljoen dollar (39 miljoen euro). De omzet van deze supermarkten daalde met bijna 6 procent tot 1,8 miljard euro. Bij dochter US Foodservice klom het bedrijfsresultaat zeer fors van 26 miljoen dollar naar 88 miljoen (70 miljoen euro). De levensmiddelendistributeur zag het volume stijgen en wist de winstmarges op te krikken. De omzet klom met 3,8 procent tot 5,8 miljard dollar.