AMSTERDAM - De prijzenslag tussen de Nederlandse supermarkten is ten einde gekomen. Dat is een van de conclusies van een dinsdag verschenen rapport van Ernst & Young over de Nederlandse supermarkten en hun toeleveranciers. Volgens Ernst & Young is het vier jaar wachten voor een nieuwe supermarktoorlog uitbreekt.

'De prijzenslag in de branche is zo goed als voorbij, we voorzien echter een nieuwe prijzenslag enige jaren na 2010', is de mening van Ernst & Young in het onderzoeksrapport, dat een inzage poogt te geven in de Nederlandse retailwereld.

Nieuwe ronde

De supermarktoorlog brak in oktober 2003 uit, toen Albert Heijn de verkoopprijzen van 1000 artikelen verlaagde. De andere retailers gingen de marktleider achterna en sindsdien volgde de ene ronde prijsverlagingen op de andere. En een maand geleden kondigde Albert Heijn weer een nieuwe ronde aan.

Uit het dinsdag verschenen onderzoeksrapport van Ernst & Young wordt niet duidelijk wat de reden is waarom de onderzoekers het einde signaleren van de niet zachtzinnige concurrentiestrijd, die al bijna drie jaar in de Nederlandse supermarktwereld woedt en inmiddels Laurus al de kop heeft gekost.

Marktleider

In een persbijeenkomst naar aanleiding van de publicatie van het rapport wijst Harry Kleine, voorzitter van de sectorgroep Retail & Consumer Products bij Ernst & Young, op de reactie van de concurrenten op de meest recente prijsverlagingen van Albert Heijn. Volgens hem zijn de Nederlandse supers steeds minder geneigd om hun marktleider te volgen in weer een nieuwe ronde.

Over de voorspelling dat er, na een periode van relatieve rust, over vier jaar weer een prijzenoorlog zal uitbreken, zei Kleine dat daar met name de economische conjunctuur een rol speelt. 'Prijzenslagen zijn in de retail niet uniek. Dat is iets wat zich herhaalt. Dat komt omdat de economische groei afneemt en de consument minder te besteden heeft.'

Imago

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat de oorzaak voor de supermarktoorlog, die de afgelopen jaren in Nederland woedt, niet in de economische hoek moet worden gezocht. Ernst & Young voert verschillende andere redenen aan, waaronder het imago van Albert Heijn na de boekhoudfraude bij moederconcern Ahold en de invoering van de euro.

Kleine typeerde het donderdag bekendgemaakte rapport op de persbijeenkomst als 'een dwarsdoorsnede' van de retailwereld. Onder meer 25 Nederlandse fabrikanten en vijf retailers werkten mee. Van die supermarktbedrijven behoren er drie tot 'de grote zes'. Meer informatie over de betrokkenen bij het onderzoek wilde Ernst & Young niet kwijt.