AMSTERDAM - Philips brengt in september een reeks mobiele persoonlijke navigatieproducten op de markt, die direct concurreren met de producten van TomTom. Dit meldt Het Financieele Dagblad dinsdag.

"De markt voor persoonlijke navigatieproducten is een interessante groeisector voor ons", legt een woordvoerder van Philips uit in de krant. "Het past in onze Connected Planet-visie, waar de consument overal en altijd toegang heeft tot informatie."

De apparaten zullen via de normale distributiekanalen voor consumentenelektronica worden verkocht in onder andere de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Het is voor het eerst dat Philips rechtstreeks navigatieproducten gaat verkopen aan de consument.

Het concern had in de jaren negentig weliswaar een autonavigatie-afdeling, Carin, "maar dat was business-to-business", legt een woordvoerder uit. "De producten die we nu lanceren zijn direct gericht op de consument." Philips verkocht zijn autonavigatie-afdeling in 1999 aan de Siemens-divisie VDO.

De kaartinformatie voor de nieuwe apparaten komt van de voormalige Philips-dochter Navteq. Dit bedrijf ging in 2004 naar de beurs.