AMSTERDAM - Stroomleveranciers die nieuwe klanten een jaar lang gratis stroom aanbieden misleiden de consumenten. Dit beweert Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers. In wervingsacties garanderen energiebedrijven vaste prijzen voor één tot drie jaar, waarbij de klant het eerste jaar gratis energie krijgt.

Consumenten die dergelijke contracten hebben afgesloten betalen volgens UnitedConsumers in het tweede en derde jaar echter een fors hogere vaste prijs. Gemiddeld ligt de vaste prijs vijftien procent boven de marktprijs, aldus een onderzoek van het collectief. Daarnaast hebben de meeste contracten ook de voorwaarde dat de leverancier zelf de prijs mag aanpassen.

Misleidend

"Voor niets gaat alleen de zon op", aldus Paul van Selms. "Het niet communiceren van zeer bepalende contractvoorwaarden is misleidend. De onwetende consument blijft achter met een goed gevoel van: één jaar gratis stroom en de zekerheid van een vaste prijs. Niets is minder waar."

De prijzen van de vaste contracten zijn zo hoog omdat energieleveranciers het risico van toekomstige prijsstijgingen wil beperken. Voor de consument moet de energieprijs echter met meer dan veertig procent stijgen wil deze profijt hebben van de vaste contracten.

Het CBS berekende echter dat de energieprijs de afgelopen drie jaar met circa 27 procent is gestegen. "De energiebedrijven hanteren dus een ruime marge. Het verschil van dertien procent betaalt de consument extra aan risicopremie", volgens Selms.

Verantwoording

Woordvoerder voor Oxxio Nederland, Van Rooyen, zegt dat UnitedConsumers de plank volledig heeft misgeslagen. "Onze contracten met vast tarief zijn in definitie niet misleidend. De voorwaarden worden van te voren duidelijk uitgelegd en de bewering dat wij toekomstige prijsverhogingen in de energieprijs zomaar kunnen doorvoeren slaat nergens op. In een contract met vast tarief kan niemand de afgesproken prijs veranderen, ook Oxxio niet."

Van Rooyen vindt overigens niet dat UnitedConsumers de aangewezen partij is voor een dergelijk onderzoek. "In Nederland is de Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTE), onderdeel van de NMa, de voornaamste partij die de verantwoording heeft het belang van de consument te bewaken." De DTE controleert de stroomleveranciers op de kwaliteit van het product en de communicatie naar de klant toe.