HOOFDDORP - TPG Post, onderdeel van TNT, informeert vrijdag zeven miljoen huishoudens over de ontwikkelingen rond de vrijmaking van de postmarkt. Volgens Harry Koorstra, directeur van TPG Post, is deze manier van informeren goedkoper dan grote 'massamediale' campagnes en is "de effectiviteit van communicatie per post erg hoog."

Met de uitgave "Er is Post" lijkt de postdivisie van TNT zich te weren tegen het publiciteitsoffensief van zijn concurrenten, Sandd en Selekt Mail. De laatste heeft momenteel een advertentie op BNR, Business Nieuwsradio, waarin bestuursvoorzitter John Kuiper zich keert tegen het regeringsvoornemen om de volledige liberalisering van de postmarkt uit te stellen tot 1 januari 2007. "Dat kost bedrijven geld. Het monopolie van TPG Post voor brieven onder de 50 gram blijft langer dan nodig bestaan."

Ook de andere concurrent, Sandd, heeft via de radio van zich laten horen. Het postbedrijf presenteerde van september tot april advertentieteksten via BNR waarin het zijn snel groeiende populariteit op de hak nam. Sandd en Selekt Mail hebben samen 10 à 12 procent van de postmarkt in handen.

TPG Post voert naast "Er is Post" ook een reclamecampagne waarin het met zwevende rode ballen zijn 'klantwaarden' presenteert. "We hebben altijd reclamecampagnes gevoerd. Maar het speelveld verandert en dat is ook voor ons nieuw", aldus een woordvoerster Het bedrijf kijkt momenteel met welke reclamebureaus kan worden samengewerkt. Die oriëntatie heeft volgens haar mede te maken met de naamswijziging 16 oktober van TPG in TNT en de kleurwijziging van rood naar oranje.