DEN HAAG - De strippenkaart maakt uiterlijk op 1 januari 2009 definitief plaats voor de OV-chipkaart. Minister Karla Peijs van Verkeer trekt een jaar extra uit voor de invoering van het nieuwe systeem voor het betalen van openbaar vervoer.

De kaart gaat in de introductieperiode 3,75 euro kosten. Dat heeft de minister dinsdag laten weten aan de Tweede Kamer.

In de loop van 2008 moet de chipkaart overal te gebruiken zijn, waarna de oude vertrouwde strippenkaart het veld kan ruimen. Tot 1 januari 2009 blijft de strippenkaart ook geldig als betaalmiddel in het openbaar vervoer.

Stapsgewijs

Daarmee neemt de minister iets meer tijd voor de invoering van de chipkaart. "Voor de klantacceptatie en gewenning wordt de chipkaart stapsgewijs ingevoerd en kan men de strippenkaart langer gebruiken", aldus de bewindsvrouw.

Volgens Peijs heeft Nederland een wereldprimeur met het chipkaartsysteem. "Als eerste land ter wereld een geïntegreerd nationaal kaartsysteem voor trein, tram, metro en bus", constateert een trotse Peijs.

Complex

Sinds 2004 worden er al proeven gedaan met het systeem, maar het blijkt moeilijk om het snel in te voeren. Een groot aantal overheden en vervoersbedrijven is erbij betrokken en dat maakt de operatie complex.

Peijs verwacht dat de inwoners van grote delen van de Randstad iets eerder gebruik kunnen maken van de chipkaart dan elders in het land. Het openbaar vervoer in de grote steden is waarschijnlijk volgend jaar al volledig geschikt voor betalingen met de chipkaart.

Tarieven

De consumentenorganisaties is tevreden over het besluit van Peijs. Het extra jaar "zal hard nodig zijn om te zorgen voor betere afspraken over de tarieven op deze kaart", aldus onder anderen de Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover.

Zij pleiten voor stevig toezicht van Peijs en parlement op de tarieven die de OV-bedrijven straks in rekening brengen. Daarnaast blijven ze erbij dat de chipkaart gratis moet worden verstrekt.