BUNNIK - De Bovag pleit voor een wettelijk verplichte keuring voor caravans, zoals die in buurlanden België en Duitsland al bestaat. De brancheorganisatie inspecteerde de afgelopen weken ongeveer driehonderd caravans op Nederlandse campings. Daaruit bleek dat het vaak slecht gesteld is met de veiligheid van de sleurhutten.

Drie kwart van de gecontroleerde caravans reed bijvoorbeeld rond met te oude gasslangen, zo bevestigt een woordvoerder van de Bovag zondag een bericht in De Telegraaf. "Het rubber wordt poreus, er ontstaan kleine gaslekjes, een vonkje erbij en je hebt een ontploffing."

Gasfornuis

De gasslang loopt van de gasfles naar het leidingwerk of bij oudere modellen het gasfornuis in de caravan. Een oranje slang gaat vier jaar mee, een zwarte twee jaar. De leeftijd van een gasslang is makkelijk te controleren omdat de fabricagedatum er op staat, maar veel mensen weten dat niet. Voor de kosten, maximaal een paar tientjes, hoeven ze het ook niet te laten.

De woordvoerder sluit overigens niet uit dat een poreuze gasslang de oorzaak is van de gasexplosie op het schip in Medemblik. Acht scholieren op schoolreisje raakten gewond. "Gas dat vrij komt, zakt naar beneden. In een kombuis blijft het sowieso lang hangen, dan hoeft er maar een lichtschakelaar aan te gaan en je hebt een ontploffing", aldus de woordvoerder.

Banden

Andere bekende caravanproblemen, die ook weer in het Bovag-onderzoek naar voren kwamen, zijn de conditie van de banden, het remsysteem en de verlichting. De Bovag-woordvoerder: "Banden van caravans slijten qua profiel niet omdat ze niet het hele jaar door rijden. Maar ze verdrogen wel, waardoor de kans op een klapband steeds groter wordt."

De Bovag zou behalve een verplichte keuring voor caravans ook graag zien dat aanhangwagens een keer in de zoveel jaar gecontroleerd worden. Bij de Bovag zijn ruim 11.000 bedrijven aangesloten, zoals autodealers, -verhuurbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations.