AMSTERDAM - ING is geconfronteerd met oplichters die een nepwebsite en spookfilialen van de bankverzekeraar hebben opgezet. Dat heeft ING-woordvoerder Peter Jong zaterdag bevestigd naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf.

Via de contactknop op een internetsite die leek op de groepswebsite konden klanten zogenaamde ING-medewerkers mobiel bellen om een afspraak te maken op één van de spookkantoren. Die hadden een adres in de straat bij echte ING-filialen. Eenmaal binnen, stelden de oplichters de klanten een erfenis van een ver familielid of een lucratieve zakelijke transactie in het vooruitzicht tegen transactiekosten.

"Gelukkig is het voor de meeste klanten van ING duidelijk dat we niet werken met mobiele nummers en dat je via onze groepswebsite geen afspraken kunt maken", aldus Jong, die erop wijst dat de nepwebsite vlak na ontdekking is ontmanteld.

Bedelbrieven

Volgens de woordvoerder zijn deze praktijken vermoedelijk een voortzetting van zogenoemde bedelbrieven, die door bendes worden gebruikt voor het wegsluizen van geld. De oplichters hadden het in dit geval vermoedelijk vooral gemunt op buitenlandse klanten.

"Je kunt je als bedrijf niet wapenen tegen onechte websites. Het enige wat je kunt doen, is je klanten goed informeren over je werkwijze". Omdat de oplichters zich hebben voorgedaan als ING-ers, gaat de bankverzekeraar aangifte doen.