HOOFDDORP - Het Finse mediaconcern SanomaWSOY, in Nederland uitgever van onder meer Donald Duck, Libelle en Panorama, heeft de nettowinst in het derde kwartaal van 2002 opnieuw zien dalen als gevolg van hogere belastingen in het buitenland. In het eerste halfjaar realiseerde het bedrijf nog een winst van 20,2 miljoen euro, in het derde kwartaal was dat 0,6 miljoen euro.

In vergelijking met vorig jaar komt circa 40 procent van de totale omzet uit activiteiten buiten Finland. SanomaWSOY stelt niet verder te kunnen groeien in Finland en neemt op de koop toe dat het belastingniveau in andere landen hoger is. Het bedrijf verwacht dat de nettowinst geleidelijk toeneemt door winstgevende activiteiten in het buitenland.

In het derde kwartaal draaide SanomaWSOY een netto-omzet van ,5 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog ,8 miljoen euro. De omzetstijging is vooral te danken aan de aankoop van de publieksbladen van VNU in 2001. De operationele winst bedroeg in het derde kwartaal 19,1 miljoen euro tegen 15,4 miljoen een jaar eerder.

Naast de hogere belastingdruk speelt ook de tegenvallende advertentiemarkt SanomaWSOY parten. Die markt is in bijna alle landen waar de Finnen actief zijn, gekrompen. Alleen in België, Hongarije en Roemenië is er sprake van groei.

In Nederland heeft Sanoma Uitgevers in het derde kwartaal een netto-omzet van 108,5 miljoen euro behaald. Winst- of verliescijfers willen zowel het Finse moederbedrijf als het Nederlandse Sanoma niet geven. Wel is duidelijk dat ook Sanoma Uitgevers lijdt onder de krimpende advertentiemarkt.

"Finland en Nederland zijn belangrijke markten voor ons. Daar hebben we echt last van de advertentiemarkt. De verwachte ommekeer is uitgebleven. We denken nu dat die niet eerder komt dan midden ", zegt een woordvoerster van het Finse moederbedrijf.

In de laatste negen maanden is in Nederland zowel de advertentie- als de bladverkoop gedaald. In juni maakte Sanoma Uitgevers al bekend te willen reorganiseren. Het bedrijf wil de vaste kosten jaarlijks met 15 miljoen euro terugbrengen. De Finnen stellen dat de resultaten in 2002 en 2003 worden "verzwakt" door de kosten die deze reorganisatie met zich meebrengt.

SanomaWSOY verwacht 2002 af te sluiten met een totale nettoverkoop van ruim 2,3 miljard euro en een 20 procent hogere operationele winst. Sanoma Uitgevers heeft daarin een "positieve bijdrage", stelt SanomaWSOY.