SCHEVENINGEN - Voor het eerst in vier jaar is het gemiddeld aantal supermarktbezoeken teruggelopen. Een gemiddelde consument bezoekt de super 2,5 keer per week. Van 2003 tot en met 2005 was dat nog 2,6 keer per week. Dat blijkt uit het donderdag gepresenteerde onderzoek Consumententrends van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en het Erasmus Food Management Instituut onder ruim 1700 supermarktbezoekers.

Per jaar komt een consument 125 keer in een supermarkt. Het afnemende supermarktbezoek heeft als effect dat de klant met 27 minuten wel iets langer binnen blijft. In de voorgaande jaren was een klant na gemiddeld 26 minuten weer weg.

Ook neemt het bezoek aan speciaalzaken nog steeds af, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek. Deze trend is al vele jaren gaande.

Boodschappen

De groep consumenten die alle boodschappen in de supermarkt doet, groeide van 15 naar 17 procent. Het bezoek aan de speciaalzaak zakte van 2,5 keer per maand vorig jaar tot 2,3 keer per maand nu. Het zijn vooral de jonge boodschappers (34 jaar en jonger) en eenpersoonshuishoudens die steeds minder bij de specialist komen. Ook veel ouderen gaan enkel nog naar de supermarkt.

Ergernissen

In het lijstje van ergernissen is in de afgelopen jaren weinig veranderd. In de top vier staan al jarenlang, zij het in een wisselende volgorde, dezelfde ergernissen. Het gaat daarbij vooral om artikelen die uit het assortiment zijn gehaald, de lange wachtrijen voor de kassa, het bijvullen van de schappen in winkeltijd en artikelen die uitverkocht zijn.