VOORBURG - Tweedehands bedrijfsauto's zijn vorig jaar in groten getale uitgevoerd. Dit komt door nieuwe regelgeving voor grijze kentekens, die sinds juli vorig jaar het particulier bezit van een bestelauto minder aantrekkelijk heeft gemaakt.

Dit blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In totaal werden er 105.945 bedrijfsauto's uitgevoerd tegen 57.000 in 2004. De export van tweedehands personenauto's daalde, met 20.000 stuks tot 177.431.

Vorig jaar werden er volgens het CBS meer tweedehands auto's uitgevoerd dan als wrak bij een sloopbedrijf aangeboden. Ruim 251.000 auto's belandden bij de sloop.

Sloopauto's

De export van tweedehands auto's zit al enkele jaren in de lift. Vooral Oost-Europa blijkt een aantrekkelijke exportmarkt te zijn. Het aantal sloopauto's vertoont daarentegen al sinds 2000 een dalende lijn.

De auto's die sloopbedrijven onder handen moeten nemen, worden ook op steeds hogere leeftijd aangeboden. In 2005 was ongeveer 40 procent van alle wrakken ouder dan vijftien jaar. Vijf jaar eerder was dit 20 procent. De gemiddelde leeftijd van een personenauto die onder de sloophamer belandde, was vorig jaar 14,8 jaar.

In 2000 was de gemiddelde sloopauto vijftien maanden jonger. De leeftijd van een geëxporteerde personenauto bedroeg in 2005 gemiddeld 10,6 jaar.