LONDEN - Het Britse bedrijf BAA, exploitant van enkele grote luchthavens in Groot-Brittannië, heeft dinsdag ingestemd met een overnamebod van 950,25 pence per aandeel of in totaal omgerekend 15 miljard euro. Het bod is afkomstig van het Spaanse bouwconcern Grupo Ferrovial, dat twee keer eerder een poging deed om BAA in te lijven.

Grupo Ferrovial bracht in februari een eerste bod van 810 pence per aandeel of in totaal omgerekend 12,5 miljard euro uit. BAA vond dat te laag. Daarna kwam een groep banken en investeringsmaatschappijen onder leiding van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs met een bod van 870 pence per aandeel (omgerekend 13,6 miljard euro in totaal). Ook dat vond BAA niet genoeg. Ferrovial kwam toen met een prijs van 900 pence per aandeel.

Goldman Sachs meldde dinsdag dat het maandag een nieuw bod had gedaan van 955,25 pence per aandeel. Daarin was inbegrepen een slotdividend voor de aandeelhouders van BAA van 15,25 pence per aandeel.

Aantrekkelijke prijs

Kort daarna maakte BAA echter bekend de voorkeur te geven aan het opnieuw verhoogde bod van Grupo Ferrovial, dat inclusief hetzelfde dividend is. Hoewel het bod iets lager is dan dat van Goldman Sachs, sprak BAA van " een aantrekkelijke prijs". Goldman Sachs verklaarde zich op de situatie te zullen beraden.

De bank heeft de aandeelhouders van BAA opgeroepen voorlopig hun stukken vast te houden. Dat kan erop duiden dat de overnameslag nog niet is gestreden.

Belangen

BAA, voluit British Airports Authority geheten, heeft behalve Heathrow ook de luchthavens Gatwick en Stanstead in handen. De onderneming heeft verder belangen in twintig vliegvelden.

Ook beheert ze de luchthaven van het Amerikaanse Indianapolis, het Australische Sydney en het Italiaanse Napels. In december kwam daar het vliegveld van Boedapest bij. BAA is een voormalig staatsbedrijf. In 1987 ging het tijdens de regering-Thatcher naar de beurs.