PARIJS - KLM-topman Leo van Wijk ziet een toekomst voor alternatieve vliegtuigbrandstoffen. Deze zijn beter voor het milieu en mogelijk goedkoper dan kerosine.

Wel moet er nog veel onderzoek gebeuren. Van Wijk hoopt dan ook dat onder meer olie- en luchtvaartmaatschappijen daar geld voor uittrekken. Er gaat volgens hem zeker tien tot vijftien jaar overheen, voordat de eerste vliegtuigen een milieuvriendelijker alternatief voor kerosine gebruiken.

Experimenten

"Jarenlang heb ik op bijeenkomsten verkondigd dat niet-fossiele brandstoffen geen alternatief waren. Maar kennelijk wordt er in Zuid-Afrika nu wel mee geëxperimenteerd", zei hij maandag in de marge van de jaarvergadering van de luchtvaartorganisatie IATA in Parijs. Hij noemt deze proeven verrassend en bemoedigend.

Van Wijk is voorzitter van de strategische commissie van de IATA en wil de ontwikkeling van geschikte alternatieve brandstoffen uitgebreid op de agenda van de organisatie zetten. Er moet een gedetailleerd actieplan komen. Directeur-generaal Giovanni Bisignani nam alvast een voorschot hierop en zei dat over tien jaar alternatieve brandstoffen goed zijn voor 10 procent van het totale brandstofverbruik.

Investering

Maar volgens Van Wijk moet er veel gebeuren, wil het zover komen. Hij verwacht dat er miljarden aan investeringen nodig zijn om geschikte alternatieve brandstoffen te ontwikkelen. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij zal daar volgens hem aan bijdragen als andere vervoerders dat ook doen. "Het moet een gezamenlijke inspanning zijn." Er moet bijvoorbeeld duidelijkheid komen of de vliegtuigmotoren moeten worden aangepast.

Van Wijk denkt dat vooral synthetische brandstoffen perspectief bieden. Deze reduceren de uitstoot van het voor het milieu schadelijke CO2 en zijn mogelijk goedkoper dan kerosine. De sector kampt nu met torenhoge brandstofprijzen. De IATA verwacht dat de kosten dit jaar uitkomen op 112 miljard dollar.

Ook lijkt het volgens Van Wijk mogelijk te zijn biocomponenten in kerosine bij te mengen. "Maar de kosten van productie zijn vrij hoog. Dit is meer bedoeld als alternatief voor als de olievoorraad opraakt."