UTRECHT - De reiswereld doet er alles aan om de reislust van de Nederlanders weer op te wekken. Sinds de aanslagen op 11 september weifelt de Nederlander over zijn reisbestemming of ziet zelfs van een vakantiereis af. De vraag naar reizen naar met name Canada en de Verenigde Staten is drastisch afgenomen.

Met goedkope tickets en aanbiedingen voor pakketreizen proberen KLM en de grote touroperaters Nederlanders toch warm te krijgen voor een vakantie naar Canada en de Verenigde Staten. De korting kan oplopen tot 50 procent, meldden KLM en de reisorganisaties donderdag. De vertrekdatum kan tot twee weken voor vertrek worden gewijzigd. Zo komt de reisbranche de onzekere toerist tegemoet.

Uit een donderdag gepubliceerd NIPO-vakantieonderzoek blijkt dat de gebeurtenissen in de Verenigde Staten begin november invloed hadden op de vakantieplannen van drie miljoen Nederlanders. Alhoewel het om een momentopname gaat, geeft het volgens A. Schalekamp wel een beeld hoe Nederlanders tegen reizen aan zijn gaan kijken.

Uit de NIPO-cijfers komt naar voren dat een deel van de Nederlandes wacht met plannen maken, de plannen wijzigt of zelfs afziet van een buitenlandse reis. "We zien een verschuiving van vliegtuig naar auto, van intercontinentaal naar Europa en van buitenland naar binnenland", zegt Schalekamp. "Nederland als vakantieland zou kunnen profiteren van de situatie."

De drang van de Nederlander om op vakantie te gaan is volgens Schalekamp verschrikkelijk sterk. "Als het weer normaler wordt in de wereld, dan gaan Nederlanders weer op pad", verwacht hij.

In februari, als de resultaten van de zomerboekingen binnenstromen, zal duidelijk worden wat het echte, langdurige effect van de aanslagen en de oorlog in Afghanistan is.