VOORBURG - Het gaat steeds beter met de hotels, cafés en restaurants in Nederland. Ondanks dat Pasen dit jaar niet in het eerste kwartaal viel, groeide de omzet in het eerste kwartaal met 3,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het paasweekeinde eind maart viel.

Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag gezegd. "De horeca heeft voor het vierde opeenvolgende kwartaal meer verkocht dan een jaar eerder", aldus het bureau.

Vooral hotels, pensions en conferentieoorden deden het goed in het eerste kwartaal. "Hun omzet lag bijna 5 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2005. Vooral in maart steeg de omzet van de hotels sterk", stelt het CBS. Snackbars bleven daarentegen opnieuw achter. In de eerste drie maanden zetten de cafetaria's 2,3 procent meer om dan vorig jaar.

Frikadellen

Het aantal verkochte frites en frikadellen nam slechts 0,6 procent toe. De cafetaria's konden hun omzet dus vooral vergroten door de prijzen te verhogen, aldus het CBS.