AMSTERDAM - De gemiddelde supermarktbezoeker vindt een zelfscankassa geen aantrekkelijk vooruitzicht. Een ruime meerderheid (60 procent) rekent liever af bij een 'ouderwetse' caissière. Dat blijkt maandag uit een enquête van Ernst & Young. Het bedrijf heeft vijfhonderd consumenten vragen gesteld over de ontwikkelingen in de supermarktbranche.

Volgens de onderzoekers proberen supermarkten uit kostenoverwegingen steeds vaker grotere vestigingen te openen aan de rand van de steden met meer non-food en een uitgebreider assortiment. Ook experimenteren ze met onder meer zelfscankassa's, waarbij de klant zelf zijn boodschappen langs een scanner moet halen en afrekenen, en internetshoppen.

Uit het onderzoek blijkt dat 61 procent van de consumenten niet zit te wachten op dit soort hypermarktachtige oplossingen en verwacht er geen boodschappen te gaan doen. Redenen om weg te blijven zijn bijvoorbeeld de afstand naar die winkels en de onpersoonlijke sfeer.

Nieuwigheden

Klanten die nu al boodschappen doen bij discountzaken als de Aldi en Lidl zijn positiever over de ontwikkelingen. Bijna de helft van deze groep geeft aan wel behoefte te hebben aan deze nieuwigheden.

Voor de speciaalzaken is er goed nieuws. Een derde van de ondervraagden geeft aan waarschijnlijk vaker naar een speciaalzaak te gaan wanneer het de komende jaren financieel beter gaat.