AMSTERDAM - De verkoop van lcd-televisies is in het eerste kwartaal van dit jaar ruimschoots verdubbeld. Wereldwijd gingen 7,4 miljoen stuks over de toonbank, 135 procent meer dan in dezelfde periode van 2005. Philips verkoopt de meeste lcd-tv's, zo blijkt uit een donderdag verschenen kwartaalrapport van marktonderzoeker DisplaySearch.

Gemiddeld telden consumenten 1195 dollar (937 euro) neer voor een lcd-tv, 9 procent minder dan een jaar geleden. De prijzen voor platte schermen staan al een tijdje onder druk door de hevige concurrentie. Technologische vooruitgang maakt de schermen ook goedkoper.

Wereldwijd waren lcd-tv's in het eerste kwartaal goed voor een omzet van 8,8 miljard dollar (6,9 miljard euro). Dat is 114 procent meer dan in dezelfde periode van 2005.

Vier fabrikanten hebben praktisch de helft van de markt in handen: Philips, Sharp, Sony en Samsung. In aantallen domineert Philips, maar gemeten naar omzet staat Sony bovenaan. Dat komt doordat het Japanse elektronicaconcern in het algemeen grotere tv's verkoopt.