AMSTERDAM - De aansterking van de dollar ten opzichte van de euro heeft supermarktconcern Ahold geen windeieren gelegd. De omzet steeg in het eerste kwartaal met 8,6 procent tot 14,1 miljard euro.

Zonder het effect van de wisselkoersen steeg de omzet met 2,1 procent. Dat maakte de onderneming woensdag bekend in een tussentijds bericht.

Het bedrijf zei dat de concurrentie, vooral in de Verenigde Staten, heftig was. De hoge kosten van energie hadden volgens de onderneming effect op het koopgedrag.

VS

Ahold runt in de VS vier supermarktketens aan de oostkust die her en der in prijzenslagen verwikkeld zijn. De keten Tops, in de staat New York, heeft daar het meest last van. De omzet van dezelfde winkels kromp vergeleken met vorig jaar 7,3 procent. Bij paradepaardje Stop & Shop staan de verkopen ook onder druk.

De Amerikaanse supermarkten, samen met cateringonderdeel US Foodservice goed voor ongeveer 70 procent van de omzet, zijn ver verwijderd van Aholds ambitie. Het concern mikte op een omzetgroei van 5 procent in 2006, maar wegens de lastige marktomstandigheden werd die belofte eind maart losgelaten. Ahold denkt dat de supermarktomzet hooguit met 3 procent zal stijgen dit jaar.

Prijsverlagingen

In Nederland draait Albert Heijn goed, dankzij een reeks prijsverlagingen die eind 2003 begon. De omzet ging met 3 procent omhoog. De Nederlandse keten dient als voorbeeld voor de Amerikaanse supermarkten.

Inmiddels heeft Albert Heijn-directeur Dick Boer een aanstelling gekregen in de raad van bestuur van Ahold. Hij moet alle supermarkten onder de loep nemen en met voorstellen komen om de omzet te laten groeien.