ROME - Mediaset van Silvio Berlusconi wil het productiebedrijf Endemol, in handen van het Spaanse Telefónica, kopen. De interesse bestaat al langer bij de Italiaanse mediamagnaat, maar volgens de krant "Corriere della Sera" zou de belangstelling zijn gegroeid.

Twee ontwikkelingen op de Italiaanse markt zouden de overname van Endemol bespoedigen, aldus de krant. Enerzijds de technologische ontwikkeling, waardoor de concurrentie op de commerciële televisiemarkt bedreigend is voor de bijna monopoliepositie van Berlusconi. De Italiaanse bedrijven Telecom en Fastweb investeren in internet-tv en Tim, Vodafone en Tre bieden televisie via de mobiele telefoon aan.

Ook de politieke ontwikkelingen in Italië, baren Mediaset zorgen. Woensdag trad de nieuwe centrumlinkse regering Prodi aan. De nieuwe minister van Communicatie kondigde aan de televisiemarkt, die in Italië wordt gedomineerd door de staatsomroep RAI en Mediaset, te willen openbreken. De communistische Kamervoorzitter Bertinotti zei vorige week al dat "Mediaset moet afslanken".

Berlusconi

Als de overname slaagt, krijgt Berlusconi een internationaal productiebedrijf in handen ter waarde van 1,5 miljard euro, dat vertegenwoordigd is in 22 landen. De organisatie van een dergelijke multinational doet vermoeden dat Mediaset voor de overname een partner nodig heeft. Vorig jaar toonde Berlusconi ook al interesse in Endemol, maar bleek de vraagprijs van 3 miljard te hoog.

Mediaset, dat behalve drie commerciële kanalen in Italië ook het Spaanse Telecinco bezit, leed in de eerste drie maanden van dit jaar verlies ten opzichte van 2005. De nettowinst was 145,1 miljoen euro, tegen 198,7 miljoen van vorig jaar. Mediaset wijt de tegenvallende resultaten aan de Olympische Spelen, die door de RAI werden uitgezonden.

Het reclamebedrijf van Berlusconi, Publitalia '80, dat ook aan de RAI verkoopt, zag zijn winst dankzij de Olympische Spelen juist wel stijgen van 759,4 miljoen vorig jaar naar 776,8 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar. Een stijging van 2,3 procent.

Endemol kreeg eind vorig jaar een notering aan de beurs in Amsterdam, voor de tweede keer in het bestaan van het televisieproductiebedrijf.