PARIJS - De luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft in het gebroken boekjaar 2005-2006 een nettowinst geboekt van 913 miljoen euro. De omzet bedroeg in die periode 21,4 miljard euro. Het jaar daarvoor was dat nog 19,5 miljard.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die Air France-KLM donderdag heeft gepubliceerd. De winst zonder afschrijving op het pensioenfonds van KLM bedroeg over 2004-2005 706 miljoen euro. De luchtvaartcombinatie verwacht dat het operationeel resultaat het lopende boekjaar minstens even hoog uitpakt als afgelopen jaar. Toen bedroeg dit cijfer 936 miljoen euro (2004-2005: 553 miljoen euro).

Air France-KLM is zeer te spreken over de behaalde resultaten. De luchtvaartgroep profiteerde van de economische groei, waardoor de vliegtuigen voller zaten. Daar stond tegenover dat de brandstofkosten enorm zijn toegenomen. Het concern was 3,6 miljard euro kwijt aan kerosine, een toename van 32 procent. Dankzij het vooraf inkopen van brandstof, tegen gunstigere prijzen, wist Air France-KLM deze kosten wel te drukken.

Fusie

"In deze omgeving hebben we het succes van de fusie tussen Air France en KLM bevestigd", zei topman Jean-Cyril Spinetta. De samenwerking verloopt zo voorspoedig dat de luchtvaartmaatschappij extra besparingen voorziet van 115 miljoen euro in het lopende jaar. Volgens Spinetta blijft het bedrijf op de middellange termijn winstgevend.

Groei

Air France-KLM liet naar eigen zeggen de sterkste passagiersgroei in Europa zien. De luchtvaartcombinatie vervoerde zeventig miljoen mensen, 6,4 procent meer dan het boekjaar ervoor. Dat kwam de winstgevendheid van de passagiersdivisie ten goede. Het bedrijfsresultaat kwam 78,6 procent hoger uit op 686 miljoen euro.

De vrachtdivisie presteerde iets minder goed. Het verkeer groeide 3,5 procent, terwijl de capaciteit 6,5 procent steeg. De beladingsgraad nam daardoor af. Air France-KLM had meer vrachtruimte beschikbaar omdat meer vliegtuigen werden ingezet wegens de extra passagiers. Het bedrijfsresultaat bedroeg 166 miljoen euro. Dat was een jaar eerder 140 miljoen euro.

Voor het lopende boekjaar verwacht Air France-KLM de capaciteit met zo'n 5 procent te vergroten. De brandstofrekening komt uit op 4,4 miljard euro.

Transavia

De luchtvaartmaatschappij Transavia, een volledige dochter van KLM, behaalde het gebroken boekjaar een operationeel resultaat van 32 miljoen euro, vergeleken met 28,3 miljoen euro een jaar eerder.

Destijds liet Transavia weten het beste resultaat uit de geschiedenis van de onderneming te hebben geboekt. Voor het lopende boekjaar verwacht Air France-KLM de capaciteit met zo'n 5 procent te vergroten. De brandstofrekening komt uit op 4,4 miljard euro.