BREDA - De openbaar vervoerders Connexxion en Arriva voelen de hete adem van de relatieve nieuwkomer Veolia Transport steeds nadrukkelijker in de nek. Binnen een week kreeg Veolia twee concessies, voor de veerdienst Amsterdam - Velsen en voor het openbaar vervoer in de provincie Limburg. "We willen graag verder groeien", zei algemeen directeur Ton Kienhorst (50) van Veolia Transport Nederland woensdag.

De onderneming is onderdeel van het Franse moederconcern Veolia Environnement, dat met een omzet van 25 miljard euro aan de beurzen van New York en Parijs staat genoteerd. De multinational is actief in honderd landen in de sectoren water, vuilverwerking, energie en transport. De naam Veolia is afgeleid van Aeolus, de god van de wind in de Griekse mythologie.

In Nederland is Veolia actief sinds 2001, toen het Brabantse busbedrijf BBA werd overgenomen. De onderneming vervoert haar klanten met bussen, taxi's en boten in Noord-Brabant, Zuid-Limburg, Zeeland, Noordwest-Utrecht en op de Veluwe.

Overnames

Kienhorst stelt dat zijn bedrijf op het moment in Nederland een marktaandeel heeft van ongeveer 15 procent van de huidige open markt. Door de overnames groeit dat naar ongeveer 20 procent. De omzet neemt ook fors toe. Die lag tot voor kort op 235 miljoen euro, maar de nieuwste concessies zijn daarin nog niet verwerkt.

Het exclusieve vervoerscontract voor Limburg (alleen het hoofdrailnet blijft van de Nederlandse Spoorwegen) is alleen al goed voor een jaarlijkse omzet van ruim 100 miljoen euro.

Limburg

Dinsdagmiddag maakte de provincie Limburg bekend dat Veolia de komende tien jaar vrijwel al het openbaar vervoer in dit deel van het land verzorgt. "We gaan alle vormen van openbaar vervoer integreren om het aanbod te verbeteren", stelt Kienhorst. "Het aantal reizigers kan fors groeien, met enkele tientallen procenten."

Kienhorst wil de Nederlandse transportpoot van Veolia in de komende tijd verder uitbouwen. "We doen mee in de strijd om de concessies voor de provincie Noord-Brabant, die we nu al hebben, en voor de regio Dordrecht-Vijfherenland, waarover waarschijnlijk voor de zomer een beslissing valt", aldus de directeur.

Randstad

Hij wil op termijn ook meedingen naar de contracten voor het openbaar vervoer in de grote steden in de Randstad, al dan niet samen met een ander bedrijf. "We willen graag groeien, maar onze ambitie is vooral om de beste offerte te maken voor onze opdrachtgevers. Een groter marktaandeel volgt dan vanzelf."