DEN HAAG - Bedrijven en instellingen moeten opdraaien voor snelheidsboetes door hun werknemers als het personeel niet met opzet te snel reed. Dat concludeert vakbond Abvakabo FNV maandag uit een uitspraak van het gerechtshof in Den Haag.

Het hof vernietigde vorige week een uitspraak van de kantonrechter. Die viel eerder in het voordeel van gedaagde TPG uit. Het gerechtshof stelt dat het postbedrijf in 2003 ten onrechte een boete heeft verhaald op een TPG-chauffeur.

Volgens het hof was er geen sprake van opzet of bewust roekeloos gedrag, omdat de medewerker net boven de maximumsnelheid reed. De man krijgt nu het boetegeld van 56 euro terug.

Opzet

De man kreeg het boetegeld voor twee overtredingen in 2002. Een keer reed hij 4 kilometer per uur te hard, vervolgens zat hij 6 kilometer per uur boven de maximumsnelheid. "In zijn algemeenheid zal er bij een overtreding van de maximumsnelheid tot 10 kilometer per uur geen sprake zijn van opzet of bewuste roekeloosheid", motiveert de rechter.

Voor een derde overtreding later dat jaar moet de TPG-chauffeur wel opdraaien, vindt de rechter. Hij reed toen 11 kilometer per uur te snel.

Belangrijk

Abvakabo FNV noemt de uitspraak belangrijk. "Deze uitspraak kan grote gevolgen hebben voor werkgevers. Ik denk aan bijvoorbeeld buschauffeurs, maar eigenlijk gaat het op voor alle werknemers die rondrijden in een auto waarvan het kenteken op naam van de werkgever staat", aldus advocaat Arno van Deuzen van de vakbond.

Bij TPG Post heeft het arrest "de wenkbrauwen doen fronsen", aldus een voorlichtster. Het bedrijf, dat tienduizenden chauffeurs in dienst heeft, kan de reikwijdte van de uitspraak nog niet overzien en heeft de kwestie onder meer bij zijn advocaat neergelegd. Ook de kosten voor het post-, logistiek- en expresbedrijf zijn niet bekend. "Dat kan fors oplopen. Tot nu toe werden boetes door de mensen zelf betaald."

Gevolgen

De onderneming voert overleg met brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) over de gevolgen van het vonnis.

Werkgeversorganisatie MKB-Nederland vindt het een rare uitspraak. Iedereen weet dat te hard rijden niet mag, aldus S. van Dijk van de werkgeverskoepel. Een werknemer kan nu "op het randje" gaan rijden, zegt zij, want hij hoeft de boete toch niet zelf te betalen als hij iets te hard gaat.