Flinke stijging consumptie light-frisdranken

ROTTERDAM - Consumenten drinken steeds vaker light-frisdranken. Werd in 2004 nog 23,9 liter light-frisdrank per hoofd van de bevolking gedronken, in 2005 steeg dit naar 26,4 liter. Het aandeel light-frisdrank komt daarmee op 28 procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) te Rotterdam.

Nooit eerder werd zoveel light-frisdrank gedronken in ons land. Deze stijging verklaart de NFI uit de toegenomen interesse bij consument en industrie voor minder calorieën.

In 2004 besloot de frisdrankenindustrie zich meer te richten op caloriearmere dranken. Hiermee wil de industrie een bijdrage leveren aan het beleid om overgewicht terug te dringen. De frisdrankenindustrie heeft toen een gedragscode ingevoerd, die ertoe moet leiden dat meer caloriearme dranken aan de consument worden aangeboden. Deze code blijkt dus succesvol te zijn, stelt de NFI.

Gevarieerd

"Overigens is er niets mis met gewone frisdranken. Ons doel is om de consument gevarieerder te laten drinken: soms een gewone frisdrank, dan een watertje en dan weer een light-frisdrank of een sapje."

De totale consumptie van frisdranken nam in 2005 iets af, per hoofd van de bevolking werd 93,2 liter frisdrank gedronken, tegen 94,2 liter in 2004. Behalve light-frisdranken worden ook de koolzuurvrije frisdranken steeds populairder. In 2004 was 20 procent van alle frisdranken koolzuurvrij, vorig jaar is dat gestegen naar 23 procent.

Mineraalwaters

De totale consumptie van mineraalwaters is in 2005 licht gestegen. De consumptie ging van 18,8 liter per persoon in 2004 naar 19,1 liter in 2005. De populariteit van de koolzuurvrije waters blijft stijgen; 60 procent van de consumptie van waters is inmiddels koolzuurvrij.

Het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ pleitte er dinsdag voor het gebruik van calorierijke dranken door leerlingen en studenten tijdens de schooluren ook te beperken. In een brief roept het NIGZ de Nederlandse Frisdrank Industrie op afspraken te maken om het aanbod van energierijke frisdranken en suikerhoudende en gezoete sappen aan de jeugd te minderen.

Regeerakkoord

Regeerakkoord
Wat betekent het regeerakkoord voor jouw portemonnee? 

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

NUwerk

Tip de redactie