AMSTERDAM - De Consumentenbond gaat actievoeren tegen onterechte afschrijvingen via automatische incasso's. Dat heeft zij vrijdag bekendgemaakt. De bond vindt dat consumenten, net als bij treinvertragingen, geld moeten terugkrijgen bij foute automatische afschrijvingen van hun bankrekeningen.

De bond wil voor de zomer inventariseren hoe groot het probleem precies is en tegen welke zaken consumenten concreet aanlopen. Leden en niet-leden kunnen hun klachten doorgeven. Na de zomer wil de bond in gesprek met banken en het bedrijfsleven om tot aanpassingen van het systeem te komen.

Een nadeel van automatische incasso's is dat de bank niet automatisch nagaat of de afschrijvingen wel kloppen. Dat moet de consument zelf doen. Ook moet hij zelf actie ondernemen als er iets mis gaat.

Klachten

Iedere maand komen er volgens de bond honderden klachten binnen over automatische incasso's. Zo zijn er verkeerde bedragen afgeschreven, of worden bedragen volledig onterecht afgeschreven. Een andere mogelijkheid is dat het niet lukt om een bedrag teruggestort te krijgen.