SCHIPHOL - Numico, producent van baby- en ziekenvoeding, is optimistischer over de financiële toekomst. De groeidoelstelling voor de omzet in 2006 klimt naar 12 tot 13 procent (was 11 tot 13 procent) en de brutowinstmarge is 0,25 procentpunt verhoogd naar 18,75 procent. Dat maakte de onderneming dinsdag bekend bij de presentatie van het kwartaalresultaat.

Numico spreekt van een sterke start van het eerste kwartaal. De totale omzet steeg in vergelijking met vorig jaar 13,6 procent tot 633 miljoen euro. In dit kwartaal tellen ook twee grote overnames mee, die van Dumex eind vorig jaar en Mellin eerder in 2005. Maar die resultaten zijn verrekend zodat de omzet van beide kwartalen met elkaar vergeleken kunnen worden.

De nettowinst kwam uit op 47 miljoen euro tegen 45 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. De brutowinst (ebita) klom 9,2 procent tot 118 miljoen euro. Dat is beter dan analisten van banken hadden verwacht.

Zonnig resultaat

"Een zonnig resultaat op een zonnige dag", aldus topman Jan Bennink in een telefonische toelichting. "We zijn heel blij met dit resultaat. De verkopen zijn terechtgekomen op recordhoogte." De omzet in babyvoeding steeg 11,5 procent tot 363 miljoen euro.

In alle regio's verbeterde de omzet, waarbij er voor West-Europa een percentage van 3 procent werd gerealiseerd. Alleen in Duitsland ging het minder goed door een herpositionering aldaar om de resultaten te verbeteren. In dat land moest de algemeen directeur het veld ruimen. Bennink wilde over de managementproblemen bij de oosterburen niet veel kwijt.

Melkpoeder

In Nederland bleef de omzet stabiel. Bennink noemde dat in verhouding goed, gezien alle commotie vorig jaar rondom een forse prijsverhoging in melkpoeder en een terugroepactie van potjes. "We komen met een nieuwe toevoeging dat de immuniteit verbetert", aldus Bennink. "Ik denk dat het aan het einde van het jaar een positief effect heeft."

In klinische voeding steeg de omzet met 11,2 procent tot 173 miljoen euro. Vooral Zuid-Europa was sterk met een sprong van ruim 13 procent in omzet. Het ging bij alle producten goed. Alleen de brutowinstmarge nam met 0,7 procent af tot 26 procent. Numico stak meer geld in onderzoek en reclame.

Babyvoeding

De omzet van het eind vorig jaar overgenomen Aziatische babyvoedingbedrijf Dumex klom met bijna een derde tot 95 miljoen euro. In China en Vietnam groeide de omzet zeer sterk, aldus Numico. De integratie van dit bedrijf met Numico is bijna afgerond.

Voor het einde van het tweede kwartaal beslist Numico of het al dan niet doorgaat met de activiteiten in India. "We zijn heel, heel blij met Dumex", regeert Bennink. "Ik zie een fantastische firma. Deze acquisitie doet het goed. De eerste drie maanden van zo'n overname zijn heel belangrijk, want dan zie je of er nog verassingen zijn. Dat is hier dus niet het geval."