RIJSWIJK - Vakbonden hebben kritiek op het nieuwe, strengere boetebeleid van de NS waarbij conducteurs altijd een boete moeten geven als iemand geen kaartje heeft. FNV Bondgenoten en de conducteursorganisatie VVMC willen dat de conducteurs weer meer zelf moeten kunnen bepalen of ze iemand een boete opleggen of niet, zo lieten ze dinsdag voor Radio 1 weten.

"Conducteurs lopen met de ziel onder hun arm," aldus de zegsman van FNV Bondgenoten. Hij spreekt van een "raar en hard beleid" waar conducteurs mee worstelen.

Rottigheid

Volgens de bonden is de administratieve afhandeling van boetes in de trein een groot probleem. Dat kost zoveel tijd dat conducteurs op drukke tijdstippen "liever om de rottigheid heenlopen", zegt FNV-woordvoerder Roel Berghuis.

Als een zwartrijder zich niet kan identificeren, moet de conducteur hem overdragen aan de Spoorwegpolitie, maar die is niet op alle stations aanwezig. "Spoorwegpolitie vind je bijna alleen nog op de grootste stations", stelt Berghuis. De NS onderkent dit probleem en wil een eigen beveiligingsdienst op de treinen.

Veiligheid

Conducteurs met extra bevoegdheden die een deel van de taken van de Spoorwegpolitie overnemen, moeten zorgen voor meer veiligheid en betere handhaving in de trein.

De NS zijn verbaasd over de kritiek omdat volgens het bedrijf het nieuwe boetebeleid succes heeft. "Calculerende zwartrijders kopen nu een kaartje en kunnen niet meer met een smoes onder een boete uitkomen", aldus een woordvoerder van de NS.

Geldige reden

Wie nu beboet wordt, maar voor het kaartloos reizen een geldige reden kan aanvoeren, hoeft niet te betalen. Een geldige reden is bijvoorbeeld een defecte kaartautomaat. NS kan dan achteraf controleren of dat probleem zich inderdaad heeft voorgedaan.

In oktober wordt het boetebeleid door de NS geëvalueerd. De NS zegt te hopen dat conducteurs hun ervaringen en ergernissen dan kenbaar maken.