SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol wil 200 miljoen euro steken in een leefbaarheidsprogramma voor omwonenden. Het is de bedoeling dat de provincie een derde bijpast en ook omliggende gemeenten bijspringen, kondigde Schiphol-directeur G. Cerfontaine maandag aan.

Met het geld wil hij bijvoorbeeld omwonenden uitkopen die vanwege geluidsoverlast willen verhuizen, of voorzieningen betalen die omliggende dorpen als Zwanenburg, onder de rook van Schiphol, nodig achten. De Schiphol-topman wil het geld onderbrengen in een stichting.

Groeien op voorwaarde

Cerfontaine reageert met dit plan op het kabinetsbesluit om Schiphol onder voorwaarden verder te laten groeien, tot 520.000 vluchten per jaar. De rest moet Schiphol 'verdienen'. De luchthaven zelf mikt op 600.000 vluchten per jaar, maar Cerfontaine verwacht een geleidelijker ontwikkeling dan voorzien. "In plaats van 525.000 vluchten in 2008 en 600.000 in 2012 denken we die 600.000 in twintig jaar vanaf nu te halen. Dat komt door de inzet van grotere vliegtuigen, meer passagiers per toestel en de grotere concurrentie."

Toestemming aandeelhouders

Om die groei mogelijk te maken wil Cerfontaine compenserende maatregelen nemen, via zo'n leefbaarheidsplan. "We zullen in het kader van een mogelijke beursgang en een eventueel superdividend een voorstel doen om een deel ervan vrij te maken voor dat programma." Dat vergt toestemming van de aandeelhouders van Schiphol. Zolang de luchthaven niet is geprivatiseerd, zijn dat de Staat (voor 75,8 procent eigenaar) en de gemeenten Amsterdam (21,8 procent) en Rotterdam (2,4 procent).

Geluidsoverlast

Cerfontaine vraagt wel "ruimte" om met de regio meer samen te werken en het door het kabinet gewenste convenant te sluiten over vermindering van de geluidsoverlast. De Schiphol-topman benadrukt dat hij meer wil samenwerken. "Maar zonder bemoeienissen van Den Haag." Zo zijn eerder al experimenten binnen de CROS, een samenwerkingsverband van omwonenden, bestuurders en de luchtvaartsector, afgesproken, zoals stillere vliegprocedures en andere vliegroutes in minder bewoond gebied.