BORN - Een groot deel van de werknemers van de autofabriek NedCar in Born staakt. Ze hebben vrijdagochtend het werk voor 24 uur neergelegd. De staking kent een rustig verloop. Een beperkt aantal werkwilligen is door de stakers uitgefloten maar wel de fabriek ingelaten. De productielijnen functioneren, maar heel langzaam.

De stakers kunnen zich tot 16.00 uur registreren in café D'n Aezel in Holtum. Rond tien uur hadden al zeker vierhonderd werknemers zich als staker laten registreren, aldus een schatting van de bonden FNV Bondgenoten en de CNV Bedrijvenbond. Registratie is ook mogelijk op actiepunten in Weert, Beek, Sittard en Heerlen.

Acties

Vakbondsleden hebben hun actie bij de hoofdingang van de fabriek rond 9.00 uur beëindigd. Voor de poort van de fabriek stonden vrijdagmorgen rond half negen rond de honderd tot 150 mensen. "De productie ligt grotendeels stil, de meeste mensen hebben gehoor gegeven aan onze oproep. Wij zijn tevreden", verklaarde bestuurder A. Bot van CNV Bedrijvenbond. Ook bestuurder Ch. van Bokkum van FNV Bondgenoten toonde zich gelukkig. "Sfeer en opkomst zijn goed."

Lege bussen

Bussen die normaal grote groepen werknemers op hun werk brengen, arriveerden vrijdagochtend vroeg leeg op de parkeerplaats. Het bedrijf heeft de medewerkers de mogelijkheid geboden verlof op te nemen, maar hoeveel mensen daarvan gebruikmaken, was vrijdagochtend niet te zeggen. Over de aanwezigheid van het kantoorpersoneel denkt NedCar later op de dag meer te kunnen vertellen. Vakbond De Unie steunt de staking niet. Haar leden zitten vooral op kantoor.

Productie

Volgens NedCar hebben zich 370 werkwilligen gemeld. Voor een normale productie zijn duizend mensen nodig. Alle productielijnen zoals de carrosseriebouw, lakstraat en eindmontage functioneren, maar heel langzaam, verklaarde een woordvoerster. "Het is zeker geen normale productiedag." Naar verwachting zullen volgens NedCar aan het einde van deze dag ongeveer zeventig auto's van de band rollen. Op een normale productiedag zijn dat er vijf- tot zeshonderd. De productie komt zoals het nu staat maandag weer op gang.

Het management begrijpt de emoties, maar is erg teleurgesteld over de staking. De werkonderbreking heeft volgens het bedrijf geen enkel resultaat, integendeel: "Het schaadt de verkoop van de Mitsubishi Colt". Bij het Japanse moederbedrijf Mitsubishi begrijpen ze volgens de woordvoerster helemaal niets van de staking. "Ze kennen het woord bij wijze van spreken niet eens."

Door het wegvallen van de productie van de Smart ForFour van DaimlerChrysler wil Mitsubishi duizend mensen ontslaan. De stakers eisen een werkgarantie tot eind van het jaar. Vakbonden en ondernemingsraad willen tot eind van dit jaar de tijd om te zoeken naar een vervanger voor de Smart. Dat moet dan gebeuren door een speciale werkgroep.

Ontslag

NedCar wil dat ook, maar tegelijkertijd het ontslag van duizend mensen organiseren. Dat zou rond september zijn beslag moeten krijgen. De vakbonden en de OR willen drie maanden extra de tijd. De vakbonden wijzen erop dat dit plan eigenaar Mitsubishi geen cent kost: de lonen worden tot eind van dit jaar door DaimlerChrysler doorbetaald.

Directie

Een uitnodiging van de directie om de gesprekken te heropenen hebben de vakbonden donderdagavond afgewezen. Het aanbod was niet serieus, verklaarde onderhandelaar Van Bokkum van FNV Bondgenoten toen. "Het was bedoeld om het beeld te scheppen dat wij weigeren te praten", zei hij vrijdagochtend.

Van Gennip

Staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken) zei donderdagavond dat de partijen die bij NedCar betrokken zijn er goed aan doen met elkaar in overleg te blijven. Zij denkt dat het "zoeken naar de dialoog" meer bijdraagt aan de oplossing van het probleem dan een staking.

Bij de vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond hebben zich in de afgelopen twee weken honderden nieuwe leden opgegeven. Alleen zij krijgen een uitkering uit de stakingskas. FNV Bondgenoten heeft nu 1500 leden bij NedCar en de CNV Bedrijvenbond 150. Zo is ruim de helft van de 3000 personeelsleden georganiseerd.