SCHIPHOL - Schiphol wil het gebruik van stillere vliegtuigen op zijn luchthaven verder stimuleren. De luchthaven stelt daarom voor dat deze vliegtuigen de komende jaren relatief nog minder start- en landingsgelden betalen dan de lawaaiigste. Dit heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.

Schiphol voerde in de jaren negentig al een beloningssysteem in voor luchtvaartmaatschappijen die gebruikmaken van vliegtuigen met stillere motoren. Het overheidsbedrijf vindt het nu tijd om de volgende stap te doen. Volgens Schiphol zijn er voldoende stille vliegtuigen beschikbaar om dit beleid te rechtvaardigen.

Korting

De stilste vliegtuigen krijgen momenteel een korting van 10 procent, terwijl de lawaaiigste vliegtuigen 30 procent extra moeten betalen. Schiphol wil dit verschil vergroten. Hetzelfde geldt voor de tariefverschillen tussen het starten en landen in de nacht.

Vrachtvliegtuigen die veel lawaai maken, hoeven bovendien 's nachts niet meer te rekenen op een korting omdat zij geen gebruik maken van de terminalvoorzieningen.

Gewichtscategorie

Schiphol hoopt de geluidshinder ook te beperken door extra start- en landingsrechten in de nacht primair te reserveren voor vliegtuigen die in hun gewichtscategorie het stilst zijn. De regel die het eerst komt, het eerst maalt verdwijnt daarmee. De luchthaven wil daarnaast kritischer kijken naar de toewijzing van andere extra slots. Vluchten die economisch van een groter belang zijn voor Nederland moeten voorrang krijgen. "Een luchtvaartmaatschappij die haar netwerk uitbreidt naar bijvoorbeeld Rio de Janeiro kan daarbij meer kans krijgen dan een maatschappij die voor de zestigste keer op Londen wil vliegen", aldus een woordvoerster.

Schiphol gaat de voorstellen nog bespreken met de luchtvaartmaatschappijen. In april 2007 moet een begin zijn gemaakt met het nieuwe beloningsbeleid.