RIJSWIJK - Mitsubishi wil vooral geen valse hoop creëren bij het personeel van autofabriek NedCar. Dat zei een woordvoerder van het Japanse concern dinsdag na een gesprek tussen topman Masuko en de directie van NedCar, de vakbonden en de ondernemingsraad. De vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond riepen hun leden dinsdagavond op het werk met ingang van vrijdag neer te leggen.

De bonden houden woensdagmiddag een actievergadering om de stakingsbereidheid onder de leden te peilen. Ook De Unie peilt woensdag de stemming onder de leden, maar geeft aan dat ze moeite heeft met staken. "Dat is spelen met vuur."

Tijdens het overleg is volgens de zegsman van Mitsubishi en een woordvoerder van FNV Bondgenoten informatie uitgewisseld, er is niet onderhandeld over de toekomst van NedCar. Daar moeten ongeveer duizend arbeidsplaatsen verdwijnen omdat DaimlerChrysler stopt met de productie van de Smart ForFour in Born.

Geen garanties

Masuko wilde dinsdag geen garanties geven voor de productiestromen van Mitsubishi in de fabriek. NedCar moet eerst ingrijpen in de eigen organisatie. Een woordvoerder verklaarde dat pas over een toekomst voor NedCar gesproken kan worden "als duidelijk is wat voor ons de kosten zijn".

Volgens de delegatie van Mitsubishi is het zaak dat NedCar en de bonden snel een akkoord bereiken over de reorganisatie. De topman benadrukte dat het personeel met een staking geen goed zou doen aan de zaak. Ook de directie van NedCar riep het personeel dinsdag op niet tot staking over te gaan. Een werkonderbreking is kansloos om herstructurering te voorkomen en werkt niet in het voordeel van NedCar, aldus de directie. "Het zou zelfs de toekomst in gevaar kunnen brengen."

De Japanse topman liet weten dat het de intentie van Mitsubishi is om een productielocatie in West-Europa te behouden, ondanks de trend de productie van auto's te verplaatsen naar Oost-Europa. "Aangezien NedCar onze enige vestiging hier is, lijkt het voor de hand te liggen NedCar te handhaven."

Bemiddelaar

Minister Brinkhorst van Economische Zaken liet dinsdag weten geen enkele noodzaak te zien om een bemiddelaar aan te stellen die op zoek moet naar een andere partner voor de fabriek in Born, nu de productie van de Smart wegvalt. Volgens de bewindsman zitten NedCar en Mitsubishi helemaal niet te wachten op een bemiddelaar.

Brinkhorst sprak in de Tweede Kamer met kracht de kritiek tegen dat het kabinet niets doet om NedCar te redden. Het kabinet is NedCar en Mitsubishi op de achtergrond wel degelijk behulpzaam. Daarbij zet het zijn netwerk in en is het ook bereid eventueel subisdiepotjes aan te spreken, aldus Brinkhorst. "Maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat het kabinet investeert in de automobiel-industrie in Nederland."