AMSTERDAM - De Nederlandse supermarktbranche maakt zich op voor het WK voetbal met vele artikelen en acties. Fabrikanten springen op de hype in met uitingen als: 'We maken chocola van ze' en 'hap Holland hap'. Joop Holla van onderzoeksbureau GfK schat de extra omzet op 50 miljoen euro. "Het hangt ervan af hoever het Nederlands elftal komt."

Twintig dagen lang zijn er drie wedstrijden per dag op televisie te zien. Daarom denk ik dat kant-en-klaarmaaltijden goed gaan scoren, aldus Holla dinsdag. In het jaar 2000 was de extra omzet in de supermarkten omgerekend ongeveer 50 miljoen euro. "Ook nu kan dat zover komen."

Feestje

Volgens supermarktkoepel Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) wordt het de komende tijd een feestje op de winkelvloer. "De stemming is altijd feestelijk bij grote voetbalevenementen", aldus woordvoerster Sija de Jong. "Consumenten zijn ook makkelijker tot aankopen bereid. Bij mooi weer verkopen we veel barbecueschotels. Dan gaat de TV mee naar buiten. Het zijn echter vooral bier, snacks en fris die het goed doen."

Oranje

Fabrikanten moeten het vooral hebben van producten als oranjevla, koekjes met een oranje topping, oranje snoepjes, oranje frisdrank, oranje pasta, oranje mayonaise en vele, vele andere producten. Bierbrouwer Heineken heeft voor de gelegenheid het tapsysteem Beertender in de vaderlandse kleuren geschilderd. In de aanloop naar de wedstrijden kunnen de consumenten er niet omheen.

Geheimzinnig

De acties zijn met veel geheimzinnigheid omgeven. Het enige wat marktleider Albert Heijn erover wil zeggen is dat "het heel erg leuk wordt". Veel speciale acties van fabrikanten zijn er ook rondom het WK. Grolsch komt met een speciale bierpul. Coca-Cola presenteert speciale verpakkingen evenals de producenten van snacks en snoepwaren. "Er zijn echt heel erg veel acties", aldus Holla.

Overwinning

"Consumenten kopen voor de gelegenheid oranje mayonaise in plaats van de traditionele. Dat geldt ook voor macaroni. Deze omzet tel ik overigens niet mee als extra omzet omdat het gaat om vervangingsproducten." De Jong van het CBL denkt dat we de hele zomer bestookt worden met oranjeproducten als Nederland de nieuwe kampioen wordt. "Een overwinning leidt volop tot inspiratie en innovatie."