AMSTERDAM - Philips heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de nettowinst vergroot. Het elektronicaconcern behaalde een nettowinst van 160 miljoen euro tegenover 117 miljoen in dezelfde periode vorig jaar, zo liet Philips dinsdag weten. De omzet bedroeg 7,4 miljard euro. Dat was in het eerste kwartaal van 2005 nog 6,5 miljard euro. Philips zegt de eerste drie maanden van dit jaar vooral te hebben geprofiteerd van betere prestaties van de halfgeleider- en lichtdivisies.

Hoewel Philips-topman Gerard Kleisterlee zich maandag tevreden toonde over de resultaten, bleef de nettowinst wel achter bij de verwachtingen van analisten. Zij hoopten op een nettoresultaat van zo'n 221 miljoen euro. Zoals door analisten verwacht, heeft de chipdivisie haar resultaten behoorlijk weten te verbeteren. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 89 miljoen euro vergeleken met 14 miljoen euro een jaar eerder. Philips verkocht meer halfgeleiders, onder meer aan de auto-industrie.

Het concern wil de halfgeleiderdivisie verzelfstandigen, maar maakte dinsdag geen details bekend. Wel meldde Philips aan het einde van het derde kwartaal het onderdeel te hebben verzelfstandigd. Een fusie, verkoop of beursgang behoren tot de opties. Het bedrijfsresultaat van de lichtdivisie bedroeg 195 miljoen euro (149 miljoen vorig jaar). Vooral in Europa, Azië en Zuid-Amerika liepen de zaken goed. Daarbij tekent Philips wel aan dat het scherp op de kosten moet letten. De onderneming kondigde begin april nog aan de lampenfabriek in Weert te sluiten en de productie te verhuizen naar lagelonenlanden.

China

De medische tak van Philips liet een lichte daling van het bedrijfsresultaat zien, van 100 miljoen euro naar 99 miljoen. Wel kreeg het concern meer opdrachten binnen. De divisie huishoudelijke apparatuur deed het beter met een toename van het bedrijfsresultaat van 18 miljoen euro tot 62 miljoen euro. Philips profiteerde onder meer van de introductie van een rijstkoker in zes Aziatische landen, waaronder China.

Philips verwacht veel van de grote vraag naar platte beeldbuizen. Dat moet de resultaten van het onderdeel consumentenelektronica verbeteren. Het bedrijfsresultaat zal in het eerste kwartaal al in de lift. Het kwam uit op 58 miljoen euro, vergeleken met 46 miljoen euro vorig jaar.