DEN HAAG - Vooruitlopend op een nieuw Schipholbeleid baant het kabinet de weg voor experimenten met routes van vliegtuigen, stiller vliegen en ander baangebruik. Doel is uit te zoeken of de geluidsoverlast kan worden verminderd.

Een besluit over dat nieuwe beleid, dat nu geluidsnormen koppelt aan verdere groeimogelijkheden voor de luchthaven, laat nog een week op zich wachten. Het kabinet stemde donderdag wel alvast in met een experimenteerwet van de staatssecretarissen Schultz van Haegen (Verkeer) en Van Geel (Milieu).

De proeven zijn een initiatief van de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Schiphol (CROS), waarin omwonenden, luchtvaartsector en bestuurders zitten. Ze beginnen in november. Uit de proeven met de vliegroutes moet blijken of omwonenden 's nachts minder overlast ervaren, als vliegtuigen de Polderbaan, een start- en landingsbaan, via een ander traject naderen.

Afwisselen

Door te spelen met het baangebruik wil de CROS periodes van relatieve rust afwisselen met periodes van overlast. Omwonenden weten waar ze aan toe zijn, als het baangebruik van tevoren wordt gemeld. Tijdens de proeven kunnen sommige regio's minder herrie ervaren, andere gebieden juist meer.

Daarom krijgen omwonenden invloed. Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen van de omgeving, liet de CROS in januari al weten.

Hooggespannen

Haar ideeën maken deel uit van voorstellen voor een beter Schipholbeleid. De verwachtingen daarover zijn hooggespannen. De staatssecretarissen Schultz (VVD) en Van Geel (CDA) willen, volgens uitgelekte plannen, Schiphol ruimte bieden om te groeien tot 600.000 vluchten tot 2015, in combinatie met flexibelere geluidsnormen in een eerste fase.

Het principe van 'saldering', waarbij de geluidsbelasting op een punt wordt goedgemaakt door die op een ander punt, doet daarbij opgeld. In de tweede fase (2010-2015/25) zouden na experimenten verbeterde vliegprocedures kunnen worden ingevoerd.

Over de controle op de vliegtuigherrie is het laatste woord niet gezegd. Het inzetten van flitspalen, tegen lawaaiige toestellen, is volgens Schultz een van de vele mogelijkheden.