AMSTERDAM - Tabakfabrikant British American Tobacco (BAT) heeft een creatieve manier bedacht om de accijnsverhoging op tabak op te vangen. De fabrikant van onder meer Lucky Strike, Barclay en Caballero heeft bij diverse merken een sigaret uit het pakje gehaald zodat de prijs niet omhoog hoeft.

Per 1 april is de accijns op sigaretten verhoogd. Een pakje van twintig sigaretten is 11 cent duurder geworden en een pakje met 25 sigaretten kost 14 cent meer. Om dit op te vangen verkoopt het bedrijf nu pakjes met negentien en 24 sigaretten tegen dezelfde prijs als voorheen.

Nederlanders

Vorige maand bleek dat Nederlanders sinds 1995 een kwart minder sigaretten en een derde minder shag roken. Vergeleken met 2004 daalde de consumptie van tabak vorig jaar met bijna 9 procent.

De laatste jaren is het aantal rokers flink afgenomen. Van 2001 tot en met 2004 daalde hun aantal met meer dan 400.000 tot vier miljoen. Ondanks de daling rookten Nederlanders vorig jaar nog steeds bijna 25 miljard sigaretten en shagjes.

Prijs

Mensen roken volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek minder door de steeds hogere prijs van sigaretten en shag. "In 2005 kostte een pakje van 25 sigaretten in de meest populaire prijsklasse 4,60 euro, ruim 75 procent meer dan in 1995. De prijs van shagtabak nam in dezelfde orde van grootte toe", aldus het CBS.