AMSTERDAM - ABN Amro wil dichter bij de klant zitten in dunbevolkte gebieden. De bank gaat daarom een samenwerking aan met Dorpspunt. Dit is een initiatief van Zorggroep West- en Midden-Brabant om dorpskernen leefbaarder te maken.

Dorpspunt is een kantoortje waar mensen terecht kunnen met allerlei vragen rond leven, wonen en werken, zoals bijvoorbeeld de kinderopvang en het invullen van een belastingaangifte. Bij het Dorpspunt zit een consulent die mensen hierover adviseert. Zij of hij gaat nu ook functioneren als vraagbaak voor bankdiensten.

Dorpspunt, waarin ook uitzendconcern Randstad participeert, heeft vestigingen in Moerdijk, Chaam, Den Hout en Nieuwendijk. Dat waren witte plekken voor ABN Amro en zouden dat ook zijn gebleven als de bank er zelfstandig een kantoortje had moeten bestieren. In een dorp als Moerdijk met 1200 inwoners is het onmogelijk een filiaal rendabel te draaien. "Dorpspunt biedt een kans onze positie op het platteland te versterken", aldus ABN Amro.

De bank investeert dit jaar 100.000 euro in het project. Dat is de helft van de kosten om de vier kantoren draaiende te houden. Als de bankdienst aanslaat, wil ABN Amro het initiatief landelijk uitrollen.

Rabobank

Rabobank, van oudsher sterk aanwezig op het platteland, heeft een soortgelijk initiatief: de Servicewinkel. Daarvan zijn er zestig in heel Nederland, waarvan twintig met een Rabobank. In heel dunbevolkte gebieden in Friesland, Drente, Groningen, Zeeland en Midden-Nederland laat de coöperatie bankbussen rondrijden.