BORN - Bij autofabrikant NedCar in Born verdwijnen duizend van de 3000 arbeidsplaatsen. Eigenaar Mitsubishi maakte maandag deze nieuwe reorganisatie bekend. Het Japanse autoconcern voelt zich daartoe gedwongen omdat DaimlerChrysler eerder meedeelde met de productie van de vierdeurs Smart in Born te stoppen. Dan blijft voorlopig alleen de productie van het model Colt over.

Mitsubishi verwacht dat de reorganisatie bij NedCar om en nabij de duizend arbeidsplaatsen kost. Algemeen directeur T. Tozer van Mitsubishi Europa kon maandag geen precies aantal noemen. Het uiteindelijke aantal te schrappen banen hangt volgens hem af van de onderhandelingen met de vakbonden. NedCar moet terug van een tweeploegendienst naar één dagdienst.

Contractbreuk

DaimlerChrysler pleegt volgens Tozer contractbreuk door de productie van de Smart ForFour te stoppen. Het Japanse concern is met DaimlerChrysler in gesprek over een schadevergoeding. Tozer wilde niet zeggen hoe hoog hij die wenst. Ook liet Tozer zich niet uit of Mitsubishi in Born zal blijven wanneer in 2010 de laatste Colt van dit model van de band is gelopen.

De Mitsubishi-topman deed een dringende oproep aan het personeel bij NedCar om niet meer te staken. "Ik besef dat het moeilijk is voor de werknemers, maar het voeren van actie komt de productie van de Colt niet ten goede." Directeur J. Goovaerts van NedCar denkt dat een staking bij de directie van Mitsubishi in Japan averechts zou kunnen werken.

Strijd

Volgens een woordvoerder van De Unie is er binnen Mitsubishi een strijd gaande tussen "globalisten en protectionisten". Een staking zou de protectionisten, die meer gericht zijn op de belangen van het concern in Japan, wel eens in de kaart kunnen spelen, denkt hij.

De vakbonden de Unie, FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond raden het personeel af tot zeker 11 april het werk neer te leggen. Dan gaat het overleg over de toekomst van NedCar verder. Als de gesprekken op niets uitdraaien, volgen er wel acties, aldus de bonden.

Bij NedCar werd maandag niet gewerkt. In de ochtend voerde de ene ploeg actie, in de middag stuurde de directie de andere werknemers naar huis, omdat de kwaliteit van de auto's voor die dag niet gegarandeerd kon worden.

De Duitse zakenkrant Handelsblatt meldde maandag dat DaimlerChrysler zo snel mogelijk van de Smart ForFour af wil. Het autoconcern liet tot nu toe het tijdstip open waarop de productie zou moeten stoppen. Volgens Handelsblatt is het de bedoeling dat er eind juni geen Smarts meer bij NedCar van de band rollen. Overigens verkoopt ook de Mitsubishi Colt niet bijzonder.

Limburg

Limburg wil er alles aan doen om zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden. Gouverneur L. Frissen heeft inmiddels een bezoek van premier Balkenende op 22 april gearrangeerd, fractieleiders van de grote partijen in de Tweede Kamer gesproken en een brief gestuurd aan president Masuko van het Mitsubishiconcern. Hij wil van de NedCar-zaak een 'nationaal dossier' maken inclusief bemoeienis van het kabinet.

Minister Brinkhorst van Economische Zaken heeft meteen laten weten dat er geen geld is om Nedcar te steunen. Hij kan mogelijk wel een beroep doen op reguliere subsidiepotten.