DEN HAAG - De Consumentenbond vreest dat consumenten de komende maanden televisieschermen kopen die niet geschikt zijn voor HDTV, terwijl elektronicaketens daarmee wel adverteren. De aanleiding voor deze vrees is een voorval bij Media Markt. Twee zaken van de Duitse elektronicaketen maakten onlangs reclame voor platte tv's die ten onrechte een HD-ready-logo droegen.

Media Markt heeft inmiddels de fout erkend, zo liet de Consumentenbond vrijdag weten. De bond wil nu dat de Duitse keten de tv's terugneemt en een rectificatie plaatst.

Directeur Pieter Haas van Media Markt Nederland zei in een reactie dat klanten de tv's gewoon terug kunnen brengen. De gewraakte advertenties van de zaken in Den Haag en Rijswijk zijn een week oud, waardoor normale inruilgaranties nog gelden. "We leren hieruit dat we zorgvuldiger moeten zijn met het logo HD-ready", aldus Haas.

Scherper beeld

Consumenten kunnen deze zomer tijdens het WK voetbal voor het eerst tv-beelden in HD-kwaliteit zien. Televisiefabrikanten hopen dat kijkers in groten getale overstappen omdat HDTV een scherper en warmer beeld biedt.

"Wij vermoeden dat elektronicaketens hun magazijnen nog vol hebben liggen met platte beeldbuizen die niet geschikt zijn voor HDTV en daar op een handige manier vanaf willen", aldus een woordvoerder van de Consumentenbond. Media Markt-directeur Haas ontkent dat er sprake is van kwade opzet.

Abonnement

Alle grote kabelmaatschappijen geven vanaf het WK voetbal een HDTV-signaal door aan hun klanten. UPC maakte vrijdag bekend dat het eenmalig 49,99 euro aan activeringskosten vraagt voor de settopbox die nodig is om het signaal te kunnen ontvangen. Philips levert de kastjes. Nederland 2 is dan gratis in HD-kwaliteit te zien. Voorwaarde is wel dat de klant een abonnement heeft voor digitale televisie.