AMSTELVEEN - KLM mag waarschijnlijk niet het onderhoud uitvoeren aan het nieuwe gevechtsvliegtuig JSF. Het ministerie van Defensie wil deze opdracht gunnen aan het Italiaanse Avio. KLM is verbijsterd, verklaarde een woordvoerder van de onderneming vrijdag.

De onderhoudsdivisie van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij is al sinds 2001 bezig om het onderhoud van de JSF in de wacht te slepen. Door met Avio verder te onderhandelen, gooit Defensie een van de belangrijkste pijlers van de Nederlandse industrie te grabbel, zei de woordvoerder.

Beste kandidaat

Een zegsman van het ministerie stelt dat er zeer zorgvuldig is gekeken naar de verschillende aanbiedingen en dat Avio de beste kandidaat bleek. De contractonderhandelingen moeten volgens hem nog beginnen. Daarin stelt Defensie harde voorwaarden. "We willen dat het werk in Woensdrecht wordt uitgevoerd."

Extra banen

DutchAero garandeert dat de werkgelegenheid in Nederland blijft. "Sterker nog, het moet juist tientallen extra banen opleveren", lichtte een woordvoerder van het bedrijf toe. Het is volgens hem de bedoeling dat in Woensdrecht het Europees onderhoudscentrum voor de JSF-motor komt. Ook het platform van de Nederlandse luchtvaartindustrie Nifarp maakt zich geen zorgen over de werkgelegenheid.

Opheldering

De luchtvaartmaatschappij begrijpt echter niet waarom het ministerie voor Avio heeft gekozen, omdat KLM al onderhoudscapaciteit en specialisten in huis heeft. Op Schiphol staat bijvoorbeeld een gloednieuwe motorenshop, waar ook straalmotoren van gevechtsvliegtuigen onderhouden kunnen worden. De onderneming wil opheldering van Defensie.

> Het Innovatieplatform, dat Nederland moet klaarstomen voor de toekomst, heeft het technisch onderhoud van vliegtuigen en schepen als een van zijn speerpunten benoemd. Dit voornemen heeft de naam Maintenance Valley gekregen. KLM is de belangrijkste partner. KLM overweegt nu uit het militaire deel van Maintenance Valley te stappen.

Belangrijke impuls

Vorig jaar berekenden onderzoekers van de Universiteit Tilburg dat de komst van een groot onderhoudscentrum voor onder meer de JSF een belangrijke impuls kan betekenen voor de Nederlandse economie.

Het project moet rond 2010 kunnen draaien en werkgelegenheid bieden aan 15.000 mensen. Bedrijven en kennisinstellingen mogen rekenen op miljardeninkomsten.