AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold heeft woensdag de omzetverwachting voor de supermarktbedrijven voor 2006 neerwaarts bijgesteld. Waar Ahold eerst uitging van een omzetgroei van 5 procent, rekent het concern nu op een groei van 2,5 tot 3 procent. De winstmarge komt dan ergens tussen 4 en 4,5 procent uit. Eerder ging Ahold nog uit van een marge van 5 procent.

Dat maakte Ahold bekend bij de presentatie van de jaarresultaten 2005. De omzet in het vierde kwartaal kwam uit op 10,8 miljard euro, een stijging met 0,3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst daalde van 749 miljoen euro naar 108 miljoen euro.

Boekhoudschandaal

Over het hele jaar realiseerde het concern een omzet van 44,5 miljard euro, een daling met 0,3 procent ten opzichte van 2004. De nettowinst daalde van 885 miljoen euro naar 133 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat daalde met 73 procent tot 248 miljoen euro. Ahold nam het afgelopen jaar een grote buitengewone last, nadat het bedrijf een schikking bereikte met aandeelhouders over een schadevergoeding in verband met het boekhoudschandaal.

"Het jaar 2005 is moeilijk geweest voor ons met uiteenlopende prestaties bij onze belangrijkste activiteiten", aldus topman A. Moberg in een toelichting. "Onze retailactiviteiten blijven sterke concurrentiedruk ondervinden." Over de verlaging van de doelstellingen, zei Moberg: "De concurrentie en de bedrijfskostendruk zijn groter geweest dan verwacht en de omslag is bij bepaalde bedrijven langzamer geweest dan gepland. De doelstellingen voor het Amerikaanse US Foodservice blijven ongewijzigd."

Winstmarge

Dat bedrijf moet dit jaar een winstmarge van minimaal 1,7 procent halen. In het vierde kwartaal 2005 jaar maakte de Amerikaanse dochter een verlies van 9 miljoen dollar (7,5 miljoen euro) tegen een winst van 27 miljoen dollar (22,5 miljoen euro) in dezelfde periode van 2004. Het verlies kwam vooral door extra herstructureringslasten. De omzet van deze onderneming, dat voedingsmiddelen aan onafhankelijke restaurants, overheidsdiensten en horecabedrijven levert, zakte met 5,7 procent naar 4,2 miljard dollar (3,5 miljard euro).

In Nederland steeg het marktaandeel van supermarktketen Albert Heijn met 0,9 procentpunt tot 26,8 procent. Het bedrijfsresultaat van de zogenoemde 'Albert Heijn arena', waarin ook de resultaten van drogisterij Etos en drankenhandel Gall & Gall zijn verwerkt, daalde in het vierde kwartaal met bijna 17 procent tot 69 miljoen euro. De daling schrijft Ahold toe aan kosten in verband met de uitbesteding van automatisering.

Zware concurrentie

Het supermarktbedrijf publiceerde in het begin van dit jaar al de omzetcijfers over 2005. Toen bleek dat de supermarkten in de Verenigde Staten onder druk staan van zware concurrentie. Bij Stop & Shop/Giant-Landover zakte het bedrijfsresultaat in het vierde kwartaal met 25 miljoen dollar (20,8 miljoen euro) naar 187 miljoen dollar (156 miljoen euro).

Giant-Carlisle/Tops bleef met een winst van 7 miljoen dollar (5,8 miljoen euro) in de plus. In het vierde kwartaal van 2004 was de winst nog 29 miljoen dollar (24,2 miljoen euro). De forse winstdaling is het gevolg van afschrijvingen.

Op de effectenbeurs in Amsterdam stond het aandeel Ahold woensdagmorgen na ruim een uur handel 2,7 procent lager. Direct na opening had het aandeel nog 4 procent lager gestaan.