BRUSSEL - Schiphol krijgt de komende jaren zware concurrentie te verduren van de luchthaven Barajas bij Madrid. De Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol liet dinsdag weten dat de Spaanse luchthaven in 2012 meer vluchten verwerkt dan Schiphol. Nu is het Nederlandse vliegveld groter.

Op de Europese ranglijst van luchthavens, gerangschikt naar omvang, neemt Schiphol momenteel de vierde plaats in en Madrid de vijfde. Eurocontrol denkt dat Barajas zelfs groter wordt dan de luchthaven bij Londen, Heathrow. Die is nu nog de nummer drie op de lijst. De vliegvelden bij Parijs en Frankfurt blijven respectievelijk de nummers een en twee.

Madrid laat de afgelopen tijd een stevige groei zien. In 2005 kreeg de luchthaven 8,4 procent meer reizigers over de vloer, terwijl Schiphol 3,8 procent meer passagiers verwerkte. Begin februari nog heeft Barajas een gloednieuwe terminal geopend, waarmee het vooral Aziatische en Amerikaanse luchtvaartmaatschappij hoopt te lokken. Ook Schiphol heeft zijn pijlen gericht op dergelijke vervoerders.

Eurocontrol denkt verder dat de luchthaven bij het Turkse Istanbul de komende jaren snel zal groeien. Door de populariteit van het land bij toeristen zal het vliegveld behoorlijk in trek zijn bij luchtvaartmaatschappijen. Over vier jaar komt Istanbul echter in de problemen, doordat er dan ruimtegebrek ontstaat, voorspelt Eurocontrol.

Toekomst

In 2012 vinden er volgens Eurocontrol in Europa jaarlijks 11,4 miljoen vluchten plaats, 25 procent meer dan in 2005. De groei zal niet gelijk over Europa zijn verdeeld. Landen als Roemenië, Oekraïne en Armenië zullen te maken krijgen met een groei van 50 procent van het vliegverkeer. Zwitserland en Noorwegen daarentegen zullen het moeten doen met een groei van 20 procent.

Hogesnelheidstreinen zorgen de komende jaren voor een afname van 80.000 vluchten, ofwel 1 procent van het totale vliegverkeer. Vooral in Spanje en Italië nemen de snelle treinen steeds meer vluchten over, stelt Eurocontrol.