Daimler wil af van 'Nederlandse' Smart ForFour

STUTTGART - Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler wil af van de Smart ForFour, die in het Nederlandse Born wordt geproduceerd. Het concern is van plan de productie van de ForFour volledig stop te zetten, zo staat in een verklaring die zaterdag is verspreid.

Daimler wil zich volledig richten op de kleinere variant van het compacte autootje, de Smart ForTwo. Het concern denkt met Smart op die manier betere resultaten te kunnen boeken. De ForFour wordt gemaakt door Nedcar, dat een volledige dochter is van het Japanse Mitsubishi Motors Corporation en ook de Mitsubishi Colt produceert.

Personeelssterkte

Een woordvoerster van NedCar verklaarde zaterdag niet blij te zijn met het voornemen van DaimlerChrysler. Of het verdwijnen van de ForFour gevolgen heeft voor de personeelssterkte van NedCar kon ze niet zeggen. Wel heeft Mitsubishi NedCar ervan verzekerd dat het Nederlandse bedrijf de Colt kan blijven maken. Bij NedCar in Born werken 3000 mensen.

Het voornemen van Daimler is een flinke tegenvaller voor NedCar, dat vorig jaar veel minder auto's produceerde dan was gepland en waar de afgelopen twee jaar al 1700 mensen van de loonlijst werden geschrapt. Er rolden in 2005 115.000 wagens van de band, terwijl het bedrijf had gemikt op 210.000. De woordvoerster sprak in dat verband van een "redelijk afkalvende lijn".

Toekomst

De toekomst van NedCar hangt nu volledig af van wat Mitsubishi met het bedrijf in Born aan wil. Er bestaat in Born enige hoop dat er wel snel een opvolger komt voor de Smart ForFour, die in 2004 op de markt kwam. De productie van een tussentijds model was sowieso al een optie omdat de Smart ForFour niet goed liep. Op lange termijn moet er ook een opvolger komen voor de Mitsubishi Colt, die eveneens sinds 2004 wordt gemaakt en waarvan de "levenscyclus" over ongeveer drie jaar afloopt.

Van DaimlerChrysler was al bekend dat het in zijn maag zat met de Smart. Officiële cijfers over de resultaten van dit onderdeel zijn nooit naar buiten gebracht, maar met regelmaat duiken berichten op dat de Smart verliesgevend is. Van de Smart ForFour zijn er tot nu toe ongeveer 100.000 verkocht. De concurrentie in dit segment is volgens een woordvoerder van DaimlerChrysler enorm.

Als de plannen van DaimlerChrysler met de Smart definitief hun beslag krijgen, zal dat in elk geval wel in Duitsland banen kosten. Het Duits-Amerikaanse autoconcern verwacht dat er uiteindelijk driehonderd mensen op straat zullen komen te staan. Zij zijn werkzaam bij het kantoor van Smart in Stuttgart.

Mercedes

Smart is binnen DaimlerChrysler onderdeel van de Mercedes Car Group, waar ook de Mercedes onder valt. Deze divisie kampt met tegenvallende resulaten. Onder de vorig jaar aangetreden bestuursvoorzitter Dieter Zetsche is bij dit onderdeel een reorganisatie in gang gezet die 8500 banen kost. Door het afstoten van de Smart ForFour en de verdere reorganisatie van Smart zal DaimlerChrysler een reeks voorzieningen moeten treffen, waarmee ongeveer 1 miljard euro is gemoeid.

Vakbond

Vakbond De Unie is bezorgd over de ontwikkelingen bij NedCar. "We zijn nu volledig aangewezen op wat Mitsubishi van plan is. Daar zullen we op moeten wachten", aldus bestuurder Bert Keulen. Verbaasd over het voornemen van DaimlerChrysler is hij niet. "We hielden al enige tijd ons hart vast."

Tip de redactie