AMSTERDAM - Rabobank blijft dankzij zijn activiteiten in de sport de grootste sponsor van Nederland. Dit blijkt uit de jaarlijkste lijst die het Sponsor Magazine publiceert. Rabobank laat met een bedrag van 38 miljoen euro bedrijven als Heineken (19 miljoen) en Unilever (16 miljoen) ver achter zich. De drie bedrijven geven ieder 1 miljoen euro meer uit aan sponsoring dan bij het uikomen van de lijst in 2005.

Opvallende nieuwkomer in de top-25 is Versatel-Tele2. Dit komt door de sponsorcontracten met nagenoeg alle eredivisieclubs, die samenhangen met het verwerven van uitzenden van livevoetbal via internet. Het bedrijf legt daarvoor 4,4 miljoen euro op tafel. Ook een andere voetbalmecenas, Dirk Scheringa, komt nieuw op de lijst voor. Hij geeft via zijn DSB Bank ongeveer 3,3 miljoen euro uit aan sponsoractiviteiten.

De totale omvang van de sponsorpot van de top-25 bedraagt 208,2 miljoen euro. Dit komt overeen met ongeveer een kwart van de totale uitgaven aan sponsorrechten.