Aldi en Lidl ontketenen melkoorlog

AMSTERDAM - De Duitse supermarktketens Aldi en Lidl hebben in Nederland een melkoorlog ontketend door de literprijs met 3 cent te verlagen tot 39 cent. In reactie hierop heeft Albert Heijn melk van zijn huismerk Zaanse Hoeve met 9 cent per liter verlaagd tot 40 cent. Een woordvoerder van Albert Heijn verklaarde donderdag dat de prijsverlaging is ingegeven door de ontwikkelingen bij de twee discounters.

Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte brengt een melkoorlog niets op. "We hebben vaker melkoorlogen gehad. In 1996 kostte dit miljoenen en consumenten zijn er geen druppel meer om gaan drinken. Ook brengt het doorgaans geen verschuivingen teweeg."

Ook in 2003 was er een melkoorlog. De gemoederen liepen destijds zo hoog op dat boeren vestigingen van Aldi gingen blokkeren om te verhinderen dat klanten hun boodschappen konden doen. Het ging toen om meer zuivelproducten die sterk in prijs werden verlaagd.

Goedkoper imago

De Nederlandse supermarktbranche staat al enkele jaren onder grote druk omdat Albert Heijn een goedkoper imago wil krijgen. Sinds die tijd verkopen supers vele producten onder de kostprijs om klanten binnen te halen.

Met de verlaging van de prijs van een literpak is bij Albert Heijn de rare situatie ontstaan dat een verpakking van twee liter van 96 cent duurder is dan twee literpakken. De melk van Campina kost bij de marktleider in Nederland 65 cent per liter en biologische melk 85 cent.

Prijsbeleid

Nederland kent twee grote producenten van melk. Bij Friesland Foods was donderdag niemand bereikbaar voor commentaar.

Directeur B. van den Berg van Campina Nederland betreurt dit soort prijsniveaus. "Het is geen gezonde situatie. De prijs staat niet in verhouding tot de kosten voor de productie.

Nederland kent al de laagste melkprijzen van Europa. Consumenten drinken door een prijsverlaging geen druppel meer melk."

Slechte zaak

LTO Nederland noemt de ontstane situatie slecht. "Het is een slechte zaak", vindt directeur B. Constandse. "Boeren proberen een goed product te leveren en nu komt de marge in de keten onder druk."

Bij Laurus (Super de Boer, Edah en Konmar) wilde de woordvoerster niet ingaan op het prijsbeleid van de onderneming.

C1000

Ahold-dochter C1000 heeft de prijs van het huismerk ook verlaagd. Melk is een heel belangrijk product voor de supermarkten. "Het is een referentiepunt voor klanten", aldus Rutte. "Ik denkt dat de discountketens of een goedkopere verpakkingsmethode hebben gevonden of dat de leveranciers goedkoper kunnen werken. Anders zouden ze zo'n stap niet nemen."

Rutte verwacht dat alle supermarkten de prijs van melk verlagen.

Tip de redactie