Nutricia beschuldigt Kruidvat van valse concurrentie

DEN HAAG - Babyvoedingsproducent Nutricia vindt dat drogisterij Kruidvat zich bezighoudt met valse concurrentie. In de nieuwe babyvoeding van Kruidvat zitten elementen verwerkt waarop Nutricia de rechten heeft. Nutricia eiste woensdag voor de rechtbank in Den Haag daarom dat Kruidvat stopt met de verkoop van de zuigelingenvoeding.

De drogisterijketen zet de melkpoeders in de markt als een goedkoop en kwalitatief alternatief voor het dure a-merk. Daarbij wijst de keten op besparingen in de kosten voor een buitendienst, reclame en verpakkingen. "Kruidvat vergeet hierbij te wijzen op het feit dat het geen hoge ontwikkelingskosten heeft gekend doordat het de vindingen van Nutricia toepast", aldus raadsman G. Kuipers van Nutricia.

Kruidvat zegt dat het lijkt alsof Nutricia langdurig onderzoek heeft gedaan. "Maar het bedrijf wil niet praten over de geldigheid van het octrooi. Nutricia wil alleen weten waar de grondstoffen vandaan komen", aldus P. Hendrick namens Kruidvat.

De drogisterijketen wil niet zeggen wie de ingrediënten levert. Kruidvat denkt dat Numico de leverancier dan onder druk zet om niet meer te leveren. "Zo'n leveringsstop geldt al voor de normale toeleveranciers in Nederland. Die leveren op grond van overeenkomsten met Numico niet meer aan derden."

Friso

Kruidvat is niet de eerste waarmee Nutricia het aan de stok heeft. Eerder heeft het bedrijf Friesland Foods (Friso) aangesproken op het oneigenlijke gebruik van het octrooi van Nutricia. Daarop heeft dit zuivelbedrijf zijn receptuur aangepast.

Het gaat om poeders die vergelijkbaar zijn met zeer goed verkopende producten in het assortiment van Nutricia, Nutrilon Standaard en Nutrilon Omneo.

Babyvoedingoorlog

Het rommelt al een tijdje in de markt voor zuigelingenvoeding. Eind vorig jaar verhoogde Nutricia de prijzen van babymelk met meer dan een kwart. Rond die tijd introduceerde Kruidvat zijn gewraakte producten. Andere spelers op de babyvoedingsmarkt zijn Friesland Foods, Nestlé en Abbott.

Nutricia is leider op de markt met een geschat aandeel van tussen de 65 en 70 procent. Goede tweede is Friesland Foods dat ongeveer een kwart in handen heeft. Supermarkten en drogisterijen in Nederland verkopen op jaarbasis voor ongeveer 62 miljoen euro aan melkpoeder voor baby's.

Tip de redactie