AMSTERDAM - Na de rode brievenbus verdwijnt ook het groene KPN-busje uit het straatbeeld. Het telecombedrijf wil laten zien dat het een ander bedrijf is geworden en daar past ook een nieuwe kleur bij: wit. De KPN-top gaf dinsdag in Amsterdam het startschot voor een grootscheepse reclamecampagne. Op het hoofdkantoor in Den Haag prijkt inmiddels een nieuw logo.


Foto: Marc Wijtkamp | Auto met nieuw KPN logo

Radicaal is de wijziging niet. In het nieuwe logo heeft groen nog steeds een prominente plaats. Tezamen met geel en blauw wil het bedrijf de drie werelden weergeven waarin het actief is, telefonie, internet en televisie. Het koninklijke kroontje is ook niet verdwenen.


Foto: Frank Joppe | 'De consument wil blijkbaar wat anders'

Topman Ad Scheepbouwer verklapte dat hij daar wel voorstander van was. "Maar de consument wil blijkbaar wat anders", zo refereerde hij naar onderzoek dat KPN had laten doen.

Digi-taal

Het buigzame karakter van Scheepbouwer is illustratief voor de richting die KPN zegt te hebben gekozen. De wensen van de klant moeten volgens het telecombedrijf meer centraal staan. Gewone mensentaal moet daarbij de boventoon voeren. "Geen digi-taal", zo zei marketingdirecteur Patrick Kuijsters.

De omslag was de afgelopen maanden al zichtbaar. KPN nam bijvoorbeeld de term UMTS, wat staat voor snel internet op de mobiele telefoon, amper meer in de mond. In plaats daarvan legt het bedrijf in zijn campagnes nadruk op de mogelijkheden die de techniek biedt, zoals beeldbellen. Dezelfde strategie wordt waarschijnlijk gevolgd met de introductie van internettelevisie, in jargon IPTV.

Philips

KPN volgt met het gebruiksvriendelijker maken van techniek de weg die Philips in september 2004 insloeg. Het elektronicaconcern meende toen ook dat de consument op technologiegebied door de bomen het bos niet meer zag en lanceerde daarom de 'sense and simplicity-campagne'. Het productarsenaal van Philips is echter veel omvangrijker dan dat van KPN, waardoor het telecombedrijf een inhaalslag makkelijker kan maken.

Nieuwe fase

Scheepbouwer zei dinsdag dat zijn bedrijf een nieuwe fase is ingegaan. "Daar passen ook een nieuwe stijl, een nieuw logo en een nieuwe slogan bij." Volgens de topman is KPN veranderd van een telecomaanbieder in een multimediabedrijf. Het eigen netwerk, de goudmijn uit het verleden, is steeds meer gaan fungeren als marketing- en distributiekanaal.

Twijfels over de toekomst kende Scheepbouwer nauwelijks. "We moeten gewoon doen wat we beloven."