Macintosh wil Aldi en Lidl aftroeven met Scapino-schoen

MAASTRICHT - Macintosh Retail completeert met de overname van prijsvechter Scapino zijn verzameling schoenenwinkels. Maar in dit segment zijn ook Lidl en Aldi actief. De Duitse supermarktketens zijn geduchte concurrenten met een beperkt assortiment maar wel heel goedkope schoenen.

"Als je het op prijs speelt bij Scapino, dan win je het niet van een Aldi en een Lidl. Wij moeten het hebben van een overzichtelijker winkelaanbod en meer service", lichtte Macintosh-topman Frank de Moor toe bij de presentatie van de jaarcijfers. Macintosh is het moederbedrijf van onder meer BelCompany, Halfords en Kwantum.

Het bedrijf kondigde eind januari aan Scapino over te nemen. De keten heeft 184 winkels in Nederland en is vooral sterk in het aanbieden van goedkope schoenen. Macintosh is daardoor nu met merken als Invito, Dolcis en Manfield in alle prijssegmenten op de schoenenmarkt vertegenwoordigd.

Scapino haalde het afgelopen jaar een bedrijfsresultaat van 16,9 miljoen euro. Het bedrijf moet er voor zorgen dat Macintosh Retail dit jaar een beduidend hoger bedrijfsresultaat haalt. Over de te verwachten nettowinst doet het Maastrichtse bedrijf geen uitspraak.

Macintosh profiteerde afgelopen jaar van het aantrekken van de kooplust onder consumenten. Mede daardoor steeg de nettowinst met ruim twee derde naar 32,9 miljoen euro. Het bedrijf is er echter allerminst zeker van dat de kooptendens doorzet. "Vorig jaar rond deze tijd zag het er naar uit dat 2005 een prachtig jaar zou worden. In de lente en de zomer ging het mede door het slecht weer echter mis", zei De Moor.

Hij wijst erop dat de kooplust onder consumenten zeer moeilijk in te schatten valt. Daar komt bij dat Macintosh twee derde van zijn resultaat in het tweede halfjaar behaalt, waardoor uitspraken over het hele jaar nu moeilijk te geven zijn.

Door de overname van Scapino zijn de drie pijlers van Macintosh; Living, Fashion en Automotive & Telecom, nu ongeveer even groot. De investeringen zullen dit jaar vooral gaan naar de laatste twee onderdelen. Living, met de woninginrichters Piet Klerkx, Stoutenbeek en Kwantum, heeft het al vier jaar achter elkaar moeilijk. Macintosh breidt bij deze divisie naar verwachting niet uit.

Tip de redactie