Autoverkoop Nederland met 3,7 procent aangetrokken

BRUSSEL - De verkoop van nieuwe auto's is in Nederland in de eerste twee maanden van dit jaar met 3,7 procent aangetrokken tot ruim 109.000. Dat is een stijging van het aantal nieuwe inschrijvingen van bijna 4000. Dat blijkt uit donderdag verspreide cijfers van ACEA, de brancheorganisatie van Europese autoproducenten. In de hele EU trok de markt met 2,5 procent aan.

De sterkste groei viel waar te nemen in Letland (48,1 procent), Estland (18 procent) en België, waar een stijging van het aantal nieuwe inschrijvingen met 17,2 procent viel waar te nemen. In België was er eind januari en begin februari het zogeheten Auto Salon, een soort RAI, waarbij de automerken altijd veel promotie-acties opzetten.

De merken die de grootste vooruitgang boekten, waren Suzuki (37,5 procent), Fiat (20,8 procent) en Volkswagen (20,7 procent). Daardoor is Volkswagen met ruim 241.000 verkochte nieuwe auto's in de EU, Noorwegen, Zwitserland en IJsland het meest populaire merk. Volkswagen passeert daarmee Renault, dat 14,4 procent minder auto's verkocht.

Tip de redactie