Supermarkten rekenen op fors meer omzet tijdens WK

NIEUWVEEN - Supermartkondernemers verwachten dat tijdens het Wereldkampioenschap voetbal in juni hun omzet tussen de 5 en 10 procent zal stijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Levensmiddelenkrant.

De vraag naar bier, frisdrank, chips en andere zoutjes, pizza's en andere kant-en-klaarmaaltijden zal volgens de geënquêteerden flink stijgen. "Maar ook non-foodartikelen zoals de BeerTender gaan straks als warme broodjes over de toonbank", aldus het vakblad zaterdag.

Tal van fabrikanten en bedrijven komen met speciale acties en bijzondere producten waarin voetbal en de kleur oranje domineren. Tegen die tijd verschijnt er onder het merk Foxy zelfs oranje toiletpapier.

Twee weken

Volgens de Levensmiddelenkrant begint bijna de helft van de ondernemers twee weken voor aanvang van het voetbaltoernooi hun winkels feestelijk aan te kleden. "Ze pakken uit met slingers, extra tv's, omdat een deel van de wedstrijden ook op de dag wordt gespeeld, en speciale oranjekleding voor het personeel."

Volgens de ondernemers is het voor hun omzet van groot belang dat het Nederlands elftal het ver schopt. Onderzoeksinstituut GfK bevestigt de bevindingen van de Levensmiddelenkrant. Volgens dit bureau kunnen de supermarkten rekenen op een omzetplus van 50 miljoen euro. "Dan moet het Nederlands elftal wel de finale halen."

Tip de redactie